Fremtidens biler leveres med vind

Alle ønsker heldigvis at gøre noget godt for miljøet. Det har det svenske transportministerium Trafikverket også fået øjnene op for, og i den forbindelse valgt at støtte udviklingen af verdens første vinddrevne biltransportskib med 27. millioner svenske kroner.

Det er den svenske rederigigant Wallenius, der fra i år og frem til 2022, sammen med skibsdesignvirksomheden SSPA og Sveriges tekniske universitet KTH, vil udvikle en såkaldt WPCC (Wind Powered Car Carrier), som skal kunne være i drift i løbet af 2021.

Wallenius er i dag blandt de førende operatører af de store såkaldte deepsea bilskibe. Og det er da også netop denne type, det nye WPCC-koncept er rettet i mod.

Der bliver tale om et paradigmeskifte i søfarten. Vore dages store handelsskibe sejler for hurtigt og forbruger for meget brændstof – det har fungeret med de lave oliepriser, men det er gået ud over miljøet. Derfor udvikler vi nu verdens første realiserbare emissionsfrie skibskoncept i moderne tid, udtaler Jakob Kuttenkeuler, professor ved KTH’s Centre of Naval Architecture, til Sjöfarts Tidningen.

Ifølge partnerne får skibskonceptet en form for maskineri, men designes til primær vinddrift. Dermed kommer eventuelle nybygninger, baseret på konceptet, til at skulle bruge længere tid på transportkorridorerne mellem kontinenterne, end det i dag er normen for deepsea-trafik, så fremtidens bil vil være noget længere undervejs fra fabrik til forbruger.

Kilde: Sjöfarts Tidningen

vind

Det er den svenske rederigigant Wallenius Marine som er blandt de førende i konstruktionen af de såkaldte deepsea bilskibe. Mange sejlere er sikkert stødt på det der mærkværdige kollosale og enorme skib (et biltransport skib, red.) i horisonten, som næsen ligner noget der ikke kan flyde. I fremtiden vil de føre 'sejl'. Illustration: Wallenius Marine



Seneste nyheder

16 havne sammen om nyt turismefremstød

'Livline' fra Esmark til Waterz

To nye konsulentjob ledige i Dansk Sejlunion






Sailing World News