fbpx

Baadnyt.dk lukker

Inkluder i Newsletter: Ja

Danmarks praktiske og ældste bådblad lukker deres website. Det skriver bladets redaktør Morten Brandt i sin leder i den udgave af bladet som udkommer på torsdag, den 22. oktober 2015.

Morten Brandt skriver: "Jeg har haft æren af at stå i spidsen for Bådnyt siden 2008. Sammen med bådbranchen har vi været gennem finanskrise og gældskrise, mens vi stadig er i kaskoafgiftskrisen. Sammen med andre medier er vi fortsat i bladsalgskrisen, og sammen med Dansk Sejlunion og vores læsere er vi en del af den krise, der kan beskrives som generationskrisen ...På trods af alt dette er det blevet til knap 100 magasiner med min signatur!".

Bådnyt, som oprindeligt var Bonnier ejet, blev tilbage i slutningen af de glade 1990er solgt til Aller, som igen valgte at sælge bladet i 2009 til Jesper Sehested Lund, (JSL media, red.). {redmod} 1. Januar 2014 solgte Jesper Sehested Lund sine blade til Nordjyske Medier, som efterfølgende har lukket to (Bilexpressen og Vi med Hund - Norge, red.) af de syv bladtitler, der fulgte med.

Tidligere på efteråret, i starten af september måned, kunne man på MediaWatch læse at lukningen af de to blade og en ny digital kurs og nedbemanding i salgsafdelingen gerne skulle bringe Nordjyskes investering på rette køl.

"Godt halvandet år efter Nordjyske Medier købte JSL Media og landets største hundemagasin, "Vi med hund", tager koncernen magasinforretningen i tættere kontrol. Skridtet ind på det glittede marked kostede sidste år Nordjyske et underskud i JSL Media A/S på næsten 10 mio. kr. Kort før sommerferien stoppede magasinhusets daværende direktør, Uffe Hyldgaard, efter at have svinget taktstokken i den varslede digitalisering af magasinerne, der samtidig har sendt bundlinjen nedad.Nordjyske tager nu konsekvensen og sadler om. To af JSL Medias i alt syv magasinudgivelser lukker, de digitale toner ændres, og JSL's salgsafdeling er skåret ned".

Det overrasker Bådmagasinets redaktør Søren Øverup meget, at Nordjyske vælger at trække stikket på Baadnyt.dk. "Selvom vi har været og stadig er i en branche som er hårdt presset, så var det nok ikke lige den vej, jeg ville vælge at gå" udtaler Søren Øverup og fortsætter. "Vi mærker tydeligt, hvordan de to medier, print og net, supplerer og støtter hinanden flot. Jeg ville nødigt undvære hverken print eller vores website. Bådmagasinet har aldrig været i kontakt med så mange sejlere enten via magasinet, vores website eller Facebook", slutter Søren Øverup.