fbpx

Reflektioner fra en general-forsamling

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 

I år et meget overskueligt dokument, som man uden problemer kunne have på én A4 side. Tidligere havde man virksomhedsplaner, ledsaget af detaljerede budgetter.

Nu har vi altså én A4 side. Hvis det er udmøntningen, af det der i strategiplan 2011 fremhæves som kommunikation og sejlerfokus, så siger jeg bare tak for kaffe!

Generalforsamlingen er nu fuldstændig frataget muligheden for at se hvad det er der arbejdes med, og hvor man forventer at have fokus i 2013 og fremover.

Det kan undre at generalforsamlingen ikke forkastede budgettet og forlangte et gennemarbejdet oplæg til aktiviteter i 2013 og fremover, med dertilhørende budget.

Det kan samtidig undre at der ikke var nogen der spurgte ind til, hvordan bestyrelsen havde tænkt sig at finansiere de øgede udgifter til løn og IT (og kommunikation), som man havde besluttet i 2012. Hvilke aktiviteter var blevet ofret – eller hvilke indtægtsstigninger havde man bygget sine forventninger til fremtidig finansiering på?

Lad mig i den forbindelse nævne at Dansk Sejlunion her i 2013 har 100 års jubilæum. Det er der kommet en meget fin bog ud af, et arbejde de involverede med rette kan være stolte af.

Der har de seneste år været afsat et beløb til festligholdelse af dette jubilæum. Ud over disse hensættelser har diverse fonde også bidraget, bl.a. med tilskud til bogen.

Hvordan festligholder man så dette jubilæum?

Af beretningen fremgår, at det bliver ved uddeling af ekstra medajler til mesterskaberne i år, udgivelse af bogen, og en reception for medarbejderne i sekretariatet, hvor medlemmer, og andre interesserede dog gerne må møde op. Tak for det!

Jeg havde forventet at de opsparede penge gik til noget lidt mere promoverende for sporten, og lidt mere festligholdelse for medlemmerne.

Det ovennævnte budget indeholder ikke noget (synligt) udgiftsbudget til sådanne aktiviteter. En delegeret spurgte ind til de 710.000 der var afsat til DS 100 års jubilæum, og om det var nye penge?

Generalsekretæren forklarede, at det var nye penge, og hvad beløbet skulle bruges til – indtil altså en gjorde opmærksom på at det var tale om en indtægt! Jeg forstår generalsekretærens råb om hjælp, men det var der ingen fra bestyrelsen der ønskede at give.

Det kan undre at der ikke blev spurgt yderligere ind til dette punkt og forlangte at få at vide, hvorfor de opsparede "nye" midler indgik som en indtægt i driften, og ikke som en udgift til "Den store fest".

Slutteligt blev der valgt nye medlemmer til bestyrelsen.

Dejligt at se at der kommer lidt professionel tyngde, fra både det private erhverv, samt erfaring fra andet organisatorisk arbejde. Og så endda en erklæret letvejrs-motorbådssejler!

Hvis man skal lytte til de delegerede på generalforsamlingen, så må flertallet jo mene, at skuden allerede er på rette vej (!) – og det kan så undrer mig, at de delegerede rent faktisk mener dette, især når man hører på de meldinger der kommer fra klubberne når man besøger dem, og ikke mindst når jeg læser de indlæg der er i forskellige medier.

Jeg har skrevet dette ud fra de bedste intentioner for fremtiden. Både for eksisterende medlemmer, som de der kunne tænke sig at blive det.

Men også som et hip til de nuværende medlemmer – hvis man ikke ytrer sig, og fremkommer med sine meninger, så får man ikke indflydelse. Og så skal man heller ikke beklage sig.

Det er bedre at ytre sig på rette tid og sted – og det var da i den grad på weekendens generalforsamling.

Men daglig påvirkning af bestyrelsesmedlemmerne er jo også tilladt – også selv om de ikke nødvendigvis bor i din kreds.

Sejlerhilsener

Hans Vengberg









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *