fbpx

Ankerbrønd i bådens bund

Inkluder i Newsletter: Ja

Foto af den åbne ankerluge i bunden på den 45 meter lange sejlbåd

            <br />

Det berømte finske værft Baltic Yachts største sejlbåd nogensinde ”Baltic 147” en 45 meter lang båd bygget i kulfiber har en detalje, som vi nok kommer til at se kopieret på mindre såvel motor- som sejlbåde. En indvendig anbrønd med luge i bunden af båden, så man i al hemmelighed og især uden at skramme fribord og ræling samt at få havnemudder op på dækket, kan lade ankeret gå.

Ankerbrønden (hvis den altså hedder sådan når den vender på hoved) sidder agten for vandlinien i stævnen, og den er naturligvis omgivet af vandtætte skot.


Den undersøiske ankerbrønd åbner og ankeret hænger klar.

            <br />

Ved tryk på en knap fra instrumentbordet ved roret, åbnes en lem i båden bund, og ankeret glider frem i et beslag, klar til at blive droppet. Når ankeret skal bjærges trykkes blot på en anden knap, så haler det elektriske ankerspil ankeret op fra havets bund. Smart ikke!

Men man kan ikke lade være med at tænke på, hvilke problemer der kan opstå under båden og uden man kan gøre noget ved det uden dykkerudstyr, hvis ankeret kommer forkert ind i beslaget, har taget noget stort med op fra bunden eller der kommer knude på ankertovet.


Den 45 meter lange yacht, der som den første har ankerbrønd i bunden af forskibet

            <br />

Den finske båd er tegnet af skibskonstruktørerne Raichel/Pugh i San Diego og Baltic’s eget designerteam R&J-Design.











★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *