fbpx

Svar fra Sjælland Rundt til debatten

Inkluder i Newsletter: Ja

Scan-Cap 99 Faster lige efter starten i Helsingør. Foto: Per Heegaard

            "Det jeg har sendt dig er vores kommentarer og reflektioner til debatten om Sjælland Rundt. Det er vigtigt for mig at understrege, at det alene er vores isolerede tanker der gives udtryk for, samt at vi selvfølgelig lytter til al KONSTRUKTIV kritik – og handler derefter", fortæller John Svendsen, formand for Helsingør Amatør Sejlklub til Bådmagasinet.<br />


Lad mig som et eksempel herpå fremhæve Anders Høgh Post som værende en god boldspiller for os, som i de forgangne år – før og efter sejladsen – gentagne gange har givet os input vi har fulgt – eller søgt at følge".

I en frivillig organisation som vores er udfordringen altid at levere den optimale løsning og service med et minimum af kræfter.

"Vi har som alle andre klubber – og jeg skal hilse at sige at det ikke kun er inden for sejlsport - stor mangel på frivillig arbejdskraft. Vi har dog heldigvis en stor og stærkt motiveret stab, som gør alt hvad de kan for at levere den gode ”vare” under sejladsen", tilføjer John Svendsen fra mobiltelfonen.

Kommentarer til debatindlæggene
Jeg kommenterer her de enkelte punkter fra debatten. Med al respekt, så har jeg undladt at kommentere på de mere perfide indlæg, skriver John Svendsen.

Vi har haft forums under SR de sidste mange år og det er ufatteligt, hvad vi har skullet ligge ryg til fra folk som IKKE sejler. Det er sejlerne der kommer med guldkornene – det vi kan bruge og agere på.

Omsejlingsretning
Sejladsledelsen, som dels består af folk med stort lokalt kendskab, dels af sejlere der har sejlet SR i rigtigt mange år (20+) mødes som altid kl. 0700, hvor de gennemgår de seneste prognoser fra DMI og andre.

Med den baggrund træffer afgørelsen om omsejlingsretningen. Dette er en gruppe som, nødvendigvis skal gøre hvad de kan for at træffe denne beslutning.

Der er flere overvejelser som indgår: Hensynet til trafikken – her må man regne med at sejlerne overholder sejladsbestemmelserne, dette var IKKE altid tilfældet i år.

Der tages også hensyn - endog meget hensyn – til den kapsejladsmæssige del. Dette dækker over, hvor der kan skabes den bedste sejladsmæssige konkurrence – og ikke nødvendigvis den hurtigste omsejlingstid, da den for os er underordnet – det er kapsejladsen der tæller og at det er de dygtigste sejlere der vinder.


Spidsgatterne var traditionen tro med i årets Sjælland Rundt

            <br />


Løbsinddeling
Her er det svært at være helt objektiv. Jeg har selv stået i spidsen for SR i fem år. Jeg skal hilse og sige, at de første par år var jeg i panik. 14 dage før sejladsen, var UNDER halvdelen tilmeldt. Det er samme mønster så vi i år. Med den baggrund vil det helt enkelt ikke give mening at lave løbsinddelingen tidligere.

Det er et meget omfattende arbejde, der dermed ville være udført på et forkert grundlag. Arbejdet i år startede tirsdag 13. juni klokken 18.00 og sluttede klokken 02.00 samme aften. Derefter kom der en række tilmeldinger, som medførte forholdsvis store ændringer.

Det er ikke nemt, det er syv døgns prognosen fra DMI som trækker tilmeldinger og ikke markedsføring eller andre kreative tiltag.

Her skal der lyde en appel til sejlerne: Det er ikke nemt at dimensionere organisationen med så kort varsel – meld Jer til i tide – I vil jo gerne sejle.

Internet og opdatering
På dette område har vi helt enkelt ikke været gode nok. Det er der sat en gruppe i gang med at finde en bedre og mere serviceorienteret løsning på.

Når dette så er sagt, så er det jo ikke Volvo Ocean Race med fantastisk flot dækning og en professionel journalistisk stab bag.

Med det nuværende tilmeldingsgebyr, så kan det alene være baseret på en løsning lavet af vore medlemmer som en hobby.

Hvis vi oplever et massivt krav, så ændrer vi dette faktum – det er enkelt – vi hæver bare startgebyret så det danner grundlag for mere professionelle løsninger, men det har ikke været vores indtryk at det er det der efterspørges - hermed et skud til debatten – vi lytter med stor interesse.

Selve opdateringen af inddateringer fra sejlerne blev i år desværre forsinket af et nedbrud i TDC’s system, det varede mere end 12 timer, det beklager vi. Vores folk sled, men det var uden for vores hænder.

Tager ledelsen og hjælpere hjem?
Det kan jeg blankt afvise! Der var folk 24/7 på plads. Der var ikke kø på telefonerne, hvilket vi har målt. Sikkerheden er SR’s adelsmærke – jeg kan love det har det største fokus og det vil det altid have.

Jeg sejlede selv SR og da jeg kom hjem søndag nat var der fuld fart på bureauet. Efter min subjektive opfattelse var der en god service og et stort smil til dem der kom op.

Information på selve havnen
Lykkeligvis, så var der gennem hele weekenden et meget smukt vejr på Helsingør Nordhavn og det gav mange interesserede gæster.

Vi kan med den baggrund konstatere, at vi i højere grad skal have information nede på havnen i højere grad end fokusere på vort bureau i sejlklubben – det kan vi nemt justere – og det gør vi så!

Startsted for Sjælland Rundt
Med al respekt, så har sejlerne fra Danmark, Norge, Tyskland, Sverige, Rusland og en række andre lande i 60 år kunnet finde til Helsingør for at starte – de kan de stadig.

Specielt set i lyset af de meget større både som deltager nu så må det være et mindre problem. En ting er sikkert – det ændrer vi IKKE på!

Hjemmeside og IT løsninger til samme
Det er således, at der ikke findes en fælles løsning, fra for eksempel Dansk Sejlunion, som kan anvendes af arrangerende klubber.

Hjemmesiden er hjemmestrikket. Sejladsprogrammet er lavet af en af vore medlemmer i samarbejde med den oprindelige svenske udvikler.

En opfordring til DS vil være mere fokus på dette. Jeg er bekendt med at, man har brugt rigtigt mange penge og tid på dette uden at finde en løsning.

Som organisation, så ville vi faktisk være villige til at betale for denne service – blot ikke urimelige summer - det er trods alt deltagerne der betaler i den sidste ende.

At udgå af sejladsen
Jeg har selv sejlet dette og forrige års sejlads med det gode skib FASTER (Scan-Cap 99).

Der kom en del undren fra hele besætningen lørdag aften klokken 19, hvor vi syd for Storebæltsbroen, så en række både udgå – og for motor sejle hjem.

Det kan undre, at man udgår mere end 1½ døgn FØR tidsfristen udløber. Jeg ville opfordre sejlerne til at erkende og afsætte mere tid til SR – det er faktisk ikke mange år siden, at det var normalt at komme hjem mandag morgen.

Sjælland Rundt er et maratonløb på vand – vær dog sej og gennemfør!

Som et kuriosum skal nævnes, at få timer efter vores hjemkomst kom en KNARR i mål. De er efter min opfattelse de sande vindere – det er dog ikke den hurtigste båd, men de har knagme været dygtige sejlere!


Når der ikke var fustrationer var der var tid til afslapning.

            <br />


Samarbejde med andre sejladser
Jeg skal hilse og sige, at vi er meget interesseret i samarbejde med andre klubber – uanset land eller klub!

Watski2Star Kattegat Race er et fint eksempel på dette. Vi samarbejder med KDY og ser gerne mere af det og dermed en ”racingpool” for alle store sejladser i Danmark.

Jeg står personligt til rådighed for et sådant netværk – bolden er hermed sat i spil!

Dansk Sejlunion
Det er vores opfattelse, at det ikke har sejlunionens fokus at være en aktiv del af distancesejladserne. Jeg har også svært ved at se, hvordan de kan gøre den store forskel.

Det er trods alt sejlerne selv der skal på banen – og afsætte tiden! Vi mener heller ikke at have brug for den store støtte derfra – vi har sejlet Sjælland Rundt i 60 år og vi gør det i yderligere 60 år – mindst!

Fornyelse
Dette har vi brugt meget mentalt krudt på. Det kan direkte aflæses i den lange række af aktiviteter de sidste år.

kapsejlads for Ynglinge over sundet, AC for modelbåde, legeområder for børn under sejladsen. Alt sammen input fra borgere og sejlere – tak for det!

Stopovers som vi ser det på Watski2Star Kattegat Race tror vi ikke er løsningen. Det tilføjer jo netop mere tid til sejladsen, og det ser ud som det er et af grundproblemerne for sejladsen.

Overvågning af både
Det er oplagt – og lad mig påpege, at Sjælland Rundt var de første med dette. Vi gjorde det allerede i 2001. I år var det også en mulighed, men det kostede 1500 kr pr. båd.

Fra klubbens side, er vi overbeviste om, at det ikke var en reel mulighed for vores sejlere – korriger os – så ændrer vi det!

Deltagerantal
Deltagerantallet, som var 2000 i 1984 kommer vi aldrig op på igen. Der skal stærke argumenter til at overbevise mig om det modsatte.

2000 deltagere er ej heller målet. Målet er at lave en kapsejlads, hvor det er sejladsen der er fokus. Vi skal skabe en stor udfordring for kapsejlere – et maratonløb på vand. Om vi så er 20 både – så sejler vi Sjælland Rundt.

Kort om mig selv:
Har sejlet Sjælland rundt siden 1976 med enkelte afbrydelser og har sejlet i egen båd (IF) i 15 år.

Jeg er formand for Helsingør Amatør Sejlklub og har siddet i bestyrelsen i næsten 10 år. Har været Skipper (øverste ansvarlig for Sjælland Rundt) i fem år.

Jeg er nu tilbage på kapsejladsbanen og har de sidste to år sejlet med SCAN-CAP 99 FASTER og skabt rimelige resultater. Næste generation er på vej.

Med glad sejlerhilsen

John Svendsen
Erhvervsmæssigt: IT chef i inco Danmark



            <br />

<LINK:2478:Diskussion med 19 debatindlæg>www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=1&ContentID=5843&Searchtext=&ListPage=1










Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *