fbpx

Jesper Radich: Det var tæt hernede

Inkluder i Newsletter: Ja

Mikkel Røssberg og Jesper Radich havde succes med en 5. plads i act. 10. Foto: Troels Lykke

            Jesper Radich holder fri i dag i Valencia. Det har været tre meget travle uger under act 10 og 11. <br />


I matchracedelen act 10 sluttede Desafio Espaniol på en femteplads, og var dermed de bedste lige efter de etablerede, store hold.

I fleetsejladsen sluttede Desafio Espaniol med skipper Karol Jablonski på en 9. plads. Mikkel Røssberg sejlede også med, mens Jesper Radich koncentrerede sig om holdets nye båd.

Jesper Radich:
"Vi var ikke tilfredse med fleetsejladsen, men normalt bruger vi ikke energi på at sejle den type sejlads. Fleetrace er meget med boatspeed og at ramme det rigtige skift.

De store hold trumfer igennem, undtagelsen er Mascalzone, der klarede det rigtigt godt på en femteplads.

Men det vi er ret gode til er matchrace. Vi slog Prada og var aldrig mere end to bådslængder efter Oracle," siger Jesper Radich til Bådmagasinet.

Radich tester ny båd
Om Desafio Espaniols ny båd, siger Radich:

"Jeg styrer den en del og vi får brugt meget tid på at teste båden. Sådan en båd er et stort byggeprojekt. Men vi mangler stadig strukturer vi skal sikre før den skal i kamp - vi skal helst ikke ødelægge noget på den. Det tog 25.000 mandetimer at bygge båden. Men planen er at vi skal bruge båden i act-sejladserne om en måned."

Alinghi vinder også act 11 og endda med en ældre båd. Hvordan kan det lade sig gøre?

"Man kan tænke over hvem det er som har besluttet den ny version 5-regel for bådene. (Alinghi og AC-ledelsen, red.) Så det kan jo være at den ny regel passer til Alinghi," siger Jesper Radich tørt.


Mikkel Røssberg viser hvor store vægte han træner med...

            <br />

Om deres egen båd siger Radich:
"Vores båd (Oneworld, red.) er fra 2000 og lidt buttet på siden, hvor de andre er mere fyldige i stævnen og mere stejle på siden. Så vi har fået kredit for vores fart."

Hvem fejler nede i Valencia for tiden?
"Det kinesiske hold falder totalt igennem. De er lidt nogle pauseklovne i America's Cup.
Tyskerne og Bank mangler også fart. I en sejlads lå vi syv-otte minutter med dem og sejlede 80 meter fra dem og det er uhørt meget."

Men tyskerne får jo snart en ny båd?
"Det er muligt, men jeg har ikke set den endnu (spaniernes base ligger ved siden af tyskernes).

Vi har også talt kort med Jes Gram-Hansen, der startede Mascalzone Latino under act 10 og 11.


Jesper Radich tester som fast B-skipper Desafio Espaniols ny båd, der først skal i kamp i næste act om en måned.

            <br />

Gram-Hansen: Vi mangler erfaring med bådene
Jes Gram-Hansen:

"Jeg syntes vi gik godt i fleetsejladsen. Vi var tæt på at blive tre eller fire. Men vi mangler stadig lidt erfaring med at håndtere bådene, når det bliver tæt," siger Jes Gram-Hansen.

Hvad var din strategi i fleetsejladserne?

"Bare op på linien og få fri luft, og jeg syntes det gik overraskende godt. Jeg har ikke lavet fleetstarter længe. Vi havde ikke nogen katastrofale starter," siger Mascalzone-rorsmanden, der kun styrer i starterne.

Slutstilling act 11

  1. SUI 75, 53 point
  2. ITA 86, 45
  3. NZL 84, 45
  4. USA 87, 41
  5. ITA 77, 39
  6. RSA 83, 33
  7. FRA 60, 32
  8. ITA 59, 31
  9. ESP 65, 26
  10. SWE 63, 24
  11. GER 72, 13
  12. CHN 79 ,6


    Jes Gram-Hansen lavede flotte starter i både act 10 og 11.

            <br />

    <LINK:2379:America's Cup>
    http://americascup.com/en/










★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *