fbpx

Sidste forberedelser på Victory Challenge


Tirsdag kunne Victory Challenge endelig komme på vandet igen og foretage de sidste forberedelser inden Louis Vuitton Cup Act 10.

            Siden onsdag i forrige uge har alle Americas Cup hold måtte indstille træningen på grund af kulingvinde og alt for høje bølger. <br />


Tirsdag fik Victory Challenge så endelig en hel dags sejlads i Örn - SWE 63. Alle træningsdage er vigtige, nu hvor der kun er én dag til starten på Louis Vuitton Akt 10.

Der er foretaget store ændringer Örn. Forstavnen på syv meter har været kappet af og er erstattet med en ny. Masten er også blevet ændret. ”Det er store indgreb, men det føles rigtig godt, så det skal blive spændende at se, hvordan vi klarer os mod de andre teams”, siger Magnus Holmberg, holdkaptajn og rorsmand.

Forstavnen på syv meter blev kappet af med motorsav
Det er knap 6 uger siden, at træningen med Orm - SWE 73 begyndte. I løbet af den periode er Örn blevet modificeret.

Den nye forstavn blev bygget på Victory Challenges bådeværft i Göteborg, det samme sted hvor båden i sin tid blev bygget, og på det sted skal der bygges en ny båd til næste års udfordrerserie af Louis Vuitton Cup, som skal påbegyndes i løbet af første halvår i år.

”Vi kappede den gamle forstavn af med motorsav og satte så den nye på”, siger Magnus Holmberg. Derefter er der blevet gennemført de nødvendige strukturtest og træning.


Den gamle forstavn på Örn bliver kappet af med en motorsav.

            <br />


Teknisk udvikling på Örn og Orm
Inden forregattaerne i fjor i Valencia, Malmö og Trapani, havde Victory Challenge kun gennemført de nødvendigste modificeringer, så båden kom til at opfylde de nye klasseregler, som gælder for den 32. America's Cup.

I år er der brugt meget mere tid på teknisk udvikling. ”Det har været nødvendigt, også med henblik på designarbejdet til den nye båd, vi skal bygge”, siger Magnus Holmberg.

Dette designarbejde ledes af Mani Frers, hvor Örn og Orm anvendes til udvikling og test, inden den nye båd skal bygges.

Er i Klar til Louis Vuitton cup'en?
I konkurrencesammenhænge er America's Cup-teamene ikke mødtes siden i Trapani i oktober. ”Derfor er hele holdet virkelig tændt på at komme i gang og konkurrere igen” fortæller Magnus Holmberg.

Ved i hvilke både de andre teams vil sejle i?
Teamene har stadigvæk 24 timer tilbage før starten af Valencia Louis Vuitton Akt 10, inden de skal meddele hvad for en båd, de kommer til at anvende. Adskillige af de andre team har både klar til 2007. Det vides endnu ikke, hvem der kommer til at anvende dem.

Derfor er der mange usikkerhedsfaktorer, som gør, at årets første forregatta er ekstra spændende.

Hvad er jeres mål i Louis Vuitton Cup’en?

”Vores mål med de resterende forregattaer er at blive blandt de fire bedste på ranglisten over udfordrere. Det er ikke umuligt at erobre fjerdepladsen efter Emirates Team New Zealand, BMW Oracle Racing og Luna Rossa”, siger Magnus Holmberg.

”Vi skal stadigvæk se, hvordan det går i regattaerne, men det føles virkelig som om vi er på vej i den rigtige retning”.

Hvilke betydning har det at være blandt de fire bedste?
At være rangordnet blandt de fire bedste inden Louis Vuitton Cup næste år vil give os værdifulde bonuspoint inden for udfordrerserien.

De rangordningspoint, som årets forregattaer giver, er dobbelt så meget værd som i fjor, de skal nemlig ganges med to, hvilket betyder, at der kan ske meget store forandringer i rangordningen.

Hvordan går det med jeres bygning i Valencia?
Inden den første forregatta i Valencia i fjor var der dårlig nok baser klar til teams'ene. Nu er de nye bygninger oppe - selv om ikke alle, inklusive Victory Challenge - er blevet færdige med hele indretningen.



            <br><br>