fbpx

Vil du teste tære-anoder i aluminium?

Inkluder i Newsletter: Ja

Alu-anoder forurener mindre end zink. De er 10-15 procent dyrere end de gængse zink-anoder. Fotos: Per Heegaard

            Aluminium er mere aktiv end zink, og foranlediger som en tære-anode en bedre såkaldt katode beskyttelse, siger den danske importør, Torben Qvist fra Olympic i Lunderskov. Samtidig forurener alu-anoder mindre end zink. <br />


En alu-anode har dog fem procent zink indbygget og en smule indium. En kombination, der giver en bedre voltbeskyttelse og sikrer at anoderne forbliver rene og korroderer jævnt.

Den amerikanske alu-anode, Performance Metals, fjerner tvivlen om hvornår den skal udskiftes, da der sidder en rød plastic indikator, der kommer til syne, når anodens størrelse er halveret.

Ifølge salgsdirektør John Scott fra Performance Metals, Inc., så holder alu-anoden mellem 30 og 50 procent længere end en tilsvarende zink-anode og fem gange længere end en tilsvarende magnesium-anode.

Alu-anode ikke udbredt i Danmark
Alu-anoden er ikke meget brugt i Danmark. Det forklarer Torben Qvist således:

"Herhjemme har vi traditioner med zink-anoder. Nu skal vi og forhandlerne forklare de markante fordele ved de miljøvenlige aluminium-anoder frem for zink. Alu-anoderne er både lettere, mere effektive, mere holdbare og mere miljøvenligt. Zink-anoder bør med rette ændres til tære-anoder, eller endnu bedre: alu-anoder for et renere miljø."

Alu-anoderne bliver nu testet i Bådmagasinet gennem sæsonen. Herefter følger vi op med foto og beskrivelse af alu-anoderne.

En alu-anode til skroget på en 30 fods sejlbåd koster typisk fra 86 kr. Mens en alu-anode til skrueakslen koster fra 94 kr. Et sæt alu-anoder til en motorbåd koster cirka 4-500 kr. (Mercury). Henvendelse: Olympic, tlf. 75 58 57 00. www.olympic-as.dk

Vil du teste aluanoder for Bådmagasinet og Olympic?

Send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og fortæl hvilken båd du har. Herefter vil Jette Jansen fra Bådmagasinet sørge for den videre kontakt til alu-anode importør Olympic i Lunderskov. Anoderne leveres omkostningsfrit.

Vi skal i alt bruge fem testbåde og man skal være indstillet på at medvirke i Bådmagasinet efter sejlsæsonen. Motorbåde er også velkomne.


Alu-anoder er bedre end zink-anoder mener John Scott, tv., fra Performance Metals, USA, med den danske importør Torben Qvist fra Olympic i Lunderskov.

            <br />






Seneste nyheder





Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *