fbpx

Hestbæk hjemme for at blive far


Revisoren ringede under interviewet. Fotos: Troels Lykke

            "Det er jo på lånte fjer med min Audi. Jeg betaler ikke den danske afgift, når jeg en dag flytter til Danmark igen,” siger Michael Hestbæk om sin Audi V6, der i Danmark koster 1,2 mio. kroner og bare 350.000 kr. på grænseplader. <br />


Bilen kan køre 245 km/timen. Hestbæk har nu kun kørt 225 i bilen på de tyske veje. Hvad Hestbæk tjener spørger vi ikke om, vi vil nemlig ikke få noget svar, men han betaler kun 10 procent i America’s Cup-skat.

”Sæt dig ind i bilen,” siger den 36-årige tidligere OL-sejler. Jeg starter motoren på firehjulstrækkeren, der spinder fint, trods den kører på diesel.

Håndbremsen sættes elektronisk, fortæller Hestbæk, der viser alle mulige programmer i bilen, noget der bestemt ikke findes i min snart 10 år gamle Opel Astra.

”Den kører 10 km på literen i byen,” siger sejleren, der til dagligt bor i Valencia i en lejlighed tæt på vandet, nord for America’s Cup-havnen.

Bilen skal være lydløs
Blandt de 15 danske sejlere hos AC-holdene, har fire af dem Porscher, men det siger ikke Michael noget.

”En bil skal være lydløs og det er Audien,” siger Hestbæk og viser hvordan automatgearet fungerer.

Forinden havde vi sat sejleren i stævne på en cafe i Rødovre Centrum. Hestbæk drikker en Cola light og lidt kaffe. Han har ikke sovet meget, eftersom hans dreng, der blev født 29. marts, ikke sover meget om natten.

”Han vågende klokken fem i morges. Der står ellers i brugervejledningen at de skal sove 20 timer i døgnet, men det gør han ikke,” siger han og griner.

Hestbæk er strateg for Jesper Bank på den 24 meter lange, hvide AC-båd. Hans job er at fortælle taktikeren om bord, Henrik Blakskjær, hvad han ser af vind og hvilken fløj han tror der virker bedst. Når der er under 5 m/sek. sidder han 30 meter oppe i luften.

”Jeg er begyndt at kunne li’ det. Jeg skulle fandeme lige vænne mig til at sidde oppe i masten og dingle rundt. Men man ser banen meget bedre deroppe fra og man kan bedre se, hvordan konkurrenterne trimmer deres båd.”

Det er dog stadig farligt. På et opkryds mod Mascalzone Latino, havde tyskernes storsejlskappe snittet den italienske båds salingshorn, mens Hestbæk sad deroppe.

”Der sad jeg så deroppe og kunne se den anden mastemand ret tydeligt. Jesper (Bank) spurgte om vi var tæt på,” siger Hestbæk, der ind imellem under interviewet, lige skal tale med sin revisor.

Københavneren er med i holdets styregruppe, der ud over Bank også tæller Thomas Jacobsen, Henrik Blakskjær, Conan Hunt og Mike Mottel. Sidstnævnte storsejlstrimmer har fire AC-kampagner bag sig, senest på OneWorld.

Hestbæks job er ikke længere at være bådkaptajn. Som strateg er der nu kun tid til vejrudsigter og vejrkort, der skal studeres på land. Dagene starter kl. syv med fitness og slutter ofte tidligst ved ottetiden om aftenen.


"Det er på lånte fjer," siger Hestbæk om sin Audi til 1,2 mio. kroner.

            <br />

Skriver dagbog om vejret
Hestbæk fortæller videre:
"Mit job er at skabe et billede af situationen til Henrik Blakskjær. Jeg skriver dagbog om vejret dernede. Jeg sammenholder vejrkort med vejrudsigterne og finder ud af, hvor meget man kan stole på vejrudsigterne. Fx hvornår gradientvinden går til søbrise. Nogle dage sker det ikke."

Under sejladsen, sker det også at Hestbæk grinder i top- og bundmærkerundinger, når det blæser. Han står også for bagstagene i bomninger.

Hvordan er det at leve af sin hobby?
"Det er helt vildt fedt - specielt det at være en del af et så stort hold."

Er Jesper Bank en hård leder?
"Jo, han er meget bestemt - det er der ikke nogen tvivl om."

Er det godt?
"Ja, det er det i mange sammenhænge. Jeg kan ikke forestille mig en leder for 50 mand, som man ikke ved, hvor man har. Vi kender altid Jespers holdninger.

Jesper er utrolig god til at sætte sig ind i de ledelsesmæssige ting. Fx hvor meget tid vi skal bruge på forskellige sejltest og manøvre. Han er god til at forudse ting der vil ske."


Michael Hestbæk på cafe i Rødovre Centrum 10. april.

            <br />

Skideballe af Bank
Har du fået en skideballe af Jesper?

"Ja, det har jeg. Omvendt tror jeg ikke der er nogen, der ikke har fået det."

Hvad fik du ballede over?
"I starten af projektet blandede jeg mig for meget i taktikken. Det lader jeg helt Blakskjær om i dag, men vi taler løbende sammen under sejladsen. Men der skal ikke være for mange der bestemmer. Det fandt Jonatan Persson og jeg ud af allerede i 49'eren."

Tror du man en dag får svingkøl i AC, som man har det i Volvo Ocean Race?
"Man kan kun håbe det. Da vi hev spileren på 500 kvadratmeter op på AC-båden troede jeg at det ville rykke, men vi gik kun fra 10 knob på kryds til 11 ned af bakke. Jeg er skuffet over bådens sejlegenskaber."

Hestbæk ser frem til de kommende Act-sejladser i maj, da holdets manøvrer er blevet langt bedre end de var i Malmø. Også sejlene passer bedre til deres brugte Prada-mast. Til maj kommer der en ny båd, nye sejl og en ny mast til det tyske hold.

Mere profildyrkelse af OL-sejlerne
Interviewet er ved at løbe ud. Vi vil dog gerne lige have Hestbæks syn på det danske OL-hold

Hvordan ser du på det danske OL-landshold
"Der er for lidt idoldyrkelse på OL-holdet. Det skal en PR-chef gøre konstant i Sejlunionen. Det vil skabe profilerne og dermed den nødvendige omtale i medierne. Se bare på Kenneth Carlsen, han får omtale selvom han ofte taber."

Hvad siger du til et snævert eller bredt støttet OL-landshold?
"Som det er nu bliver der satset midt i mellem, så folk som Dengsø og Krüger (49'er-sejlere, red.) ryger af og på landsholdet.

Man må gøre op med sig selv om man vil satse smalt på fuldtidsprofessionalisme, som man før har forsøgt, eller om man vil satse langt bredere, så et stort talent måske dukker op. Jeg ved ikke hvad, der er rigtigt. Problemet er at der aldrig er penge nok til sejlerne."

Hvilke OL-profiler tror du på?
"Signe bliver god i 470-jollen. Trine Abrahamsen i Laser-Radial, Jesper Vesterstrøm i RS:X, Jonas i Finnjolle og Palludan i Yngling gør det også godt", slutter Hestbæk og kører væk i sin lydløse Audi V6. Hverdagen kalder om en uge i Valencia.


En bil med automatgear og meget elektronik.

            <br />