fbpx

49er klar til HRH Princess Sofia Trophy

Inkluder i Newsletter: Ja

Allan Nørregaard og Christian Andersen i 49'er.

            Christian Andersen og Allan Nørregaard er nye makkere i 49er klassen og det har krævet en del indkøring at få teknikken til at køre optimalt. Træningen har primært foregået i Cascais. Her fortæller de om udfordringen ved at få en ny makker og betydningen af at teknikken kører optimalt.<br />


Cascais er et godt sted at vintertræne
Vi har haft meget god vinter træning i Cascais, Portugal. Vi har haft et godt samarbejde med fire danske 49er besætninger og en enkelt portugisisk.

Cascais viste sig at være et rigtig godt sted. Det er meget vindsikret i forhold til middelhavsområdet. På 10 uger havde vi kun 2 dage uden vind og 2 dage med for store bølger til at sejle. Et lille minus er at der næsten altid er dønninger fra samme retning uanset vinden. Det er god træning, men man savner fladt vand en gang imellem.

Cascais er en lille hyggelig by med masser af liv, og kun 20 min. fra Lissabon og lufthavnen. Folk snakker godt engelsk, og det er billigt at leve der. Vi træner højest sandsynligt der igen næste vinter.

Teknik og oplæring af en ny mand i 49eren
Siden september har vi brugt meget tid på at Christian skulle lære teknikken og balancen i 49eren. Grundteknikken sidder efterhånden godt, men det tager lang tid at lære finjusteringen og få overblikket.

Det er finjusteringen af balancen der tager længst tid at lære rent teknisk, når man begynder at sejle 49er, og det er det der er vores største tekniske udfordring lige nu.

Jeg kender balancen rigtig godt efter 7 år i 49eren, og jeg kan hjælpe Christian til hurtigere at få en god føling med båden. Det er vigtigt at begge har følelsen med båden og måske specielt gasten, da han har storskødet, som er den vigtigste trimfunktion på kryds.

En 49er sejles rigtig meget på følelsen, lige som alle andre sejlbåde. Det vil sige, at man kan mærke om båden sejler den rigtige fart og højde i forhold til vind og bølger.

Hvis man skal holde båden sejlende optimalt, er det vigtigt, at man får slækket ud lige når båden begynder at gå i stå og ikke 1 sekund efter når båden er gået i stå. Modsat når der er fart nok skal der hives ind så der kan styres højde.

Ud over højde/fart balancen er der også krængnings balancen. 49eren skal som udgangspunkt altid sejles fladt. Hvis man vil søge mere højde sejler man med lidt læ krængning og vægten længere fremme og, hvis man vil accelerere sejler man med lidt lu krængning og vægten længere tilbage. Denne balance styres hovedsagligt af storskøde, roret og kropsvægt.

Samtidig med at man styrer denne balance, skal man holde øje med ændringer i vind og bølgeforhold, så man kan være på forkant med dem. Når man så bliver rigtig god, har man måske også overskud til at følge med i hvad der ellers sker rundt om på banen.


Det er ikke kun Christian der har lært en masse i vinter. Jeg har selvfølgelig brugt meget tid på at hjælpe Christian i gang, men det har også været lærerigt for mig. Jeg har også fået lavet et nyt trapezsystem som er rigtig godt. Senest hvor vi har sejlet meget med flere andre både, har jeg også kunne fokusere og arbejde på taktikken igen.

Nu glæder vi os til at komme ud og teste os selv af mod den øvrige verdens elite og finde ud af, hvor vi skal sætte ind i den efterfølgende træning.

Vi ses.

Christian og Allan



            <LINK:2192:http://www.trofeoprincesasofia.org/><a href="http://www.trofeoprincesasofia.org/" target="_blank" >http://www.trofeoprincesasofia.org/</a><br><br><br>








★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *