fbpx

Kitesurfere vil erobre SølvSpileren

Inkluder i Newsletter: Ja

Det kan allerede blive på lørdag, at det første angreb på SølvSpileren-rekorden i 11 år sættes ind. Hvis vejrvinduet åbner sig vil syv foil-kite-surfere og to følgebåde sætte ud et sted fra Sjælland. Rekordforsøget kan følges via tracking her hos Bådmagasinet.


I 2020 sejlede de rundt om Fyn på 8 timer og 36 minutter. Dermed slog de den gamle rekord, som lød på 10 timer og 8 minutter fra 2008 - ingen havde været i nærheden af siden. Nu har de blikket rettet mod distancen rundt om Sjælland og tiden 14 timer og 50 minutter. Og på pokalen - SølvSpileren, der i dag pynter på kontoret hos Tuco-værftet i Fåborg. For lykkes kitesurfernes mission bliver rekorden med stor sandsynlighed trykket ned med adskillige timer.

Læs her hvordan - dog med forbehold - måske skifter den adresse der startes fra, allerede i den kommende weekend, hvor et gunstigt vejrvindue kan åbne sig.

Som vi kunne fortælle i går er det første hold klar til et angreb mod SølvSpileren, der er den hurtigste tid for sejldrevne fartøjer rundt om Sjælland under Farøbroerne.

Det drejer sig som et hold på i alt syv kite-surfere assisteret af to følgebåde. Navnet på holdet er Ozone Race Team Denmark (& friends). Og holdet består af “riderne” (som kitesurfere kalder sig, red.): Johan Kure Beckett, Asger Kure Beckett, Anders Beckett, Emil Beckett Kolko, Thomas Beckett, Frederik Schrøder Jørgensen og Henrik Bærentsen. De øvrige team-medlemmer tæller blandt andet bådfører til følgebådene Albert Kure Beckett, Magnus Jacobsen, Mikkel Højgaard Andersen, Peter Bech Rismose, Michael Hestbæk og Peter Bower.

– Vi går efter at skære et par timer af den eksisterende rekord, der lyder på 14:50:44. I fugleflugt er der 216sm den korteste vej rundt, svarende til ca 400km. Realistisk skal vi nok regne med at sejle ca 450 – 500 km inkl. kryds/læns tillæg. Det er ikke urealistisk at holde en gennemsnitsfart på ca 35 km/t gennem vandet, svarende til 19kn. Gør vi det ender vi på en tid 12,5 – 13 timer, fortæller Johan Kure Beckett.

Han fortæller videre, at holdet har den grundindstilling, at turen skal være en fed oplevelse for hele teamet. Der er tale om en holdindsats, i en musketérånd, hvor glæden ved turen i sig selv, og sammenholdet i teamet er det afgørende fokus.

__________ANNONCE__________

mercury

For som det fremgår at sejladsen regler, kan en enkelt rider kan ikke få rekorden alene - alene af den grund at fire af de syv startende skal gennemføre og være under den stående rekord før forsøget kan godkendes. Tiden måles på den langsomste af de gennemførende.

Mister visuel kontakt på 3 minutter

Holdet starter samtidig, og følges ad hele vejen (med mindre en rider må udgå, red.). Der er både sociale og sikkerhedsmæssige grunde til dette.
Ved Fyn Rundt rekordsejladsen i 2020 opstod meget hurtigt meget store afstande mellem de fire riders. Dette var særligt udtalt ved sejladsen igennem Storebælt, som var kendetegnet ved frisk vind i vanskelige forhold, store bølger, tang i vandet og forskellige kurser mellem de fire riders - læns med mange bomninger. På Fyn Rundt rekordsejladsen mistede flere riders periodisk visuel kontakt med de øvrige gruppemedlemmer i Storebælt. I tilfælde af store bølger mistes visuel kontakt på 2-3 minutter, hvis to riders, sejler på hver sin halse, selv i klart vejr.

Sjælland gik store separationer
Der er betydeligt flere lange off-shore lignende stræk på Sjælland Rundt end Fyn Rundt. Der er risiko for væsentlig separation mellem riders langt fra land.

– I Kattegat på strækningen Gilleleje – Sjællands Odde, på strækningen Sjællands Odde – Storebæltsbroen, i Smålandsfarvandet mellem Omø og Storstrømsbroen, i Fakse Bugt eller i Køge Bugt. Vi skal udvise betydelig disciplin i forhold til at holde sammen på gruppen, og forsøge at koordinere sejlkurser, så der ikke opstår for store afstande, forklarer Johan Kure Beckett.

Sikkerheden udfordret
En udgået rider eller midlertidigt usynlig rider kan udgøre en sikkerhedsmæssig risiko, da ledsagebåden vil være optaget med evt. hjælp i den periode. Samtidig fjerner de øvrige riders sig med 20 - 25 knob. I tilfælde af VHF-udfald forøges den sikkerhedsmæssige risiko betragteligt. – Da vi er syv rider har vi erkendt, at vi må have to følgebåde. Hvis den ene bistår en rider i problemer, følger den anden med gruppen, siger Johan Kure Beckett.

Maj er rekordmåneden
Det er mest realistisk med rekordforsøget ultimo i maj måned. Det kan her foregå i fuldt dagslys hele vejen rundt. Det er koldt, og der er ikke meget tang i vandet som kan ødelægge flowet ved foilerne. Alle på teamet er i maj klar til at gå efter rekorden den dag, hvor det rigtige vindue opstår. Den nødvendige fleksibilitet i forhold til arbejde, studie, skole mv. må håndteres af den enkelte.

Ruten

Omsejlingsretningen afhænger af vindretning og udviklingen af den forventede vindstyrke i løbet af dagen. Den endelige rute og launch-stedet lægges 12 timer før forsøget, men holdet har naturligvis en god idé om ruten flere dage før.

– Lige nu kigger vi på, på lørdag. Bliver det som nogle af vindprognoserne siger bliver det i vestenvind på ca. 6 m/sek. Det betyder med start fra Bøgestrømmen, med Sjælland om styrbord. På den måde undgår vi at krydse oppe ved Sjællands Odde. Holdet skal også under flere broer i forbindelse med gennemsejlingen af Bøgestrømmen. Det kan give lidt russisk roulette, hvis vinden er ustabil ved gennemsejlingen, siger Johan Kure Beckett.

Vindforhold

Det vigtigste kriterie er, at vinden er stabil i omegnen af 6-8 m/s, da det er umuligt at skifte størrelsen på kite undervejs. Perfekt vejr vil være NV 6 m/s fra morgenstunden, drejende til V i løbet af dagen…hele dagen 6-8 m/s.
Holdet kan sejle i alt fra 4-12 m/s med 15m2 kites, men det er mere behageligt og mindre trættende, hvis vindstyrken ikke er ude i ekstremerne. Ved fralandsvind relativt tæt på land er 9-10 m/s ikke et problem. Så kraftig vind er dog problematisk længere ude, da det medfører store bølger.

Vindhuller skal undgås for enhver pris, da en kite i vandet i flere minutter i svag vind sandsynligvis betyder, at den pågældende rider må udgå. Det må forventes at vinden er ustabil i Bøgestrømmen, hvorfor gennemsejling nok kræver en forecasted gennemsnitsvind på min 7 m/s.

BONUS INFO


Udstyr:
Kites
De fleste på holdet sejler rundt med en Ozone R1 - 15m2 R1V4 kite. Liner er ca 12-13 meter lange.
Board/foil er forskellige mærker.
Forplejning
Hver deltager har camel-bag med 2-3 l væske, og lidt snacks. Det skal holde hele turen rundt. Der bliver ikke uddelt forplejning fra ledsagebåd, og heller ikke udlagt depoter.
Kommunikation
Hver deltager har VHF koblet til skulderstroppen på camel-bag eller sat direkte i hjelm.
Ledsagebåd 1 har fastmonteret VHF + mobiltelefon, ledsagebåd 2 har håndholdt VHF + mobiltelefon.
Tracking og navigation
Riders navigerer med kortfunktion lagt ind i Garmin Fenix 6.
Ledsagebåde må ikke hjælpe riders med navigation, men har selv Navionics på håndholdt enhed ombord.
Samtidig har nogle deltagere live-tracking via Garmin ur, mobiltelefon og powerbank i en vandtæt beholder.

Ledsagerbåde
Ledsagebåd 1 er en stor RIB med 200 hk.
Ledsagebåd 2 er en Iron 707 med 225 hk.
Benzinforbruget er formentlig på mange hundrede liter, så der skal godt med reservedunke med om bord, og et pumpesystem, så der kan tankes mens båden sejler.

Historiske SølvSpiler rekordindehavere

• Maj 1978, Erik Holmgaard Nielsen, Jyllinge, Molich X-meter, Sansara, 34:38:57 (gennemsnitsfart 6,1*)
• Juni 1978, Sten Beckett, Fåborg, Molich X-meter, Vores Båd, 31:24:32 (6,8)
• 1978, Eric Quorning, Skærbæk, One off trimaran, Quick Step, 27:51:34 (7,5)
• 1979, Gert Frederiksen, Vejle, One off trimaran, Dragster, 24:53:56 (8,5)
• Juni 1980, Gert Frederiksen, Vejle, One off trimaran, Dragster, 23:39:54 (8,8)
• 1981 Gert Frederiksen Vejle One off trimaran, Dragster 19:39:41 (10,6)
• 1983 Jens Quorning, Skærbæk, One off trimaran, Quickstep, 19:27:04 (10,8)
• 2008 Erik Filsø, Skærbæk, VX40 Katamaran, Angel, 17:19:10 (12,6)
• 2011 Team Carbon3 One off trimaran, Carbon3, 14:50:44 (14,5)

Paul Elvstrøm forsøgte hele fire gange at erobre sølvspileren uden held. Alle forsøg var i Ib Pors Nielsen trimaranen Fleuret. Også Poul Richard Høj Jensen og Børge Quorning har forsøgt sig uden held.
Inden SølvSpileren blev indstiftet var den hurtigste registrerede tid rundt om Sjælland 34:43:30. Den blev sat under Sjælland Rundt i 1968 af Kaj Fjording, København, i yawlen Torrild III.
*)Gennemsnitsfarten er beregnet på baggrund af en banelængde på 216 sømil, der er den korteste vej rundt om Sjælland via Bøgestrømmen under Dronning Alexandrines Bro. De seneste to forsøg har sejlerne valgt at gå uden om Møn, hvorved banen bliver cirka 16 sømil længere og den reelle gennemsnitsfart tilsvarende højere.