fbpx

AC45'eren sparker r...

Inkluder i Newsletter: Ja

Gennakeren er oppe for første gang på AC45’eren der nemt nåede op på 25 knob. Foto: Gilles Martin-Raget.

Med vind op til 11 m/sek. i havnen i Auckland var dagens sværeste øvelse for BMW Oracle-folkene at montere vingesejlet på AC45 katamaranen. I en ideel verden ville holdet have brugt nogle flere dage på at lære den nye konstruktion og vingesejlet at kende før test i dagens vindstyrke.

“Jeg ville ikke være taget på vandet med en ny ACC V5 rig (riggen America’s Cup bådene brugte i 2007, red.) under dagens forhold,” fortæller Martin McElwee der er rigdesigner hos Southern Spars.

Egenhændigt vingesejl
Men tiden er knap og teamet tog chancen. Søsætningen af AC45’eren blev noget af en udfordring, for med vingesejlet oppe og uden en håndbremse skal der meget til for at holde katamaranen i ro. På vandet blev den store gennaker med America’s Cup logoet sat.

“Det er faktisk lettere at sejle læns med gennakeren end med vingesejlet alene. Når gennakeren er oppe er det komfortabelt – selv med en fart på 25 knob,” forklarede Murray Jones, der i den seneste America’s Cup var om bord hos Alinghi, men nu sejler for BMW Oracle.

AC45 katamaranen er tilbage i skuret på havnen og vil igen i morgen blive testet på vandet.

Se video af testsejladsen på næste side...


Det er sin sag at holde vingesejlet til AC45’eren under kontrol når det skal monteres. Foto: Gilles Martin-Raget.

 


Foto: Gilles Martin-Raget.