fbpx

57 knob – udsigt til vild America’s Cup

Related Articles: American Magic nægter at sejle i Jeddah
Inkluder i Newsletter: Ja

Det buldrer i det fjerne – og det er ikke teatertorden. Nej, det er lyden af den 37 America’s Cup, der langsomt men sikkert nærmere sig. Og vi kan næsten ikke vente. 

Efter der har været forholdsvis stille, mens holdene har været i design og test-modus, begynder der nu at kommer mere og mere info ud fra holdene. Bådmagasinet følger naturligvis med og vil dække sejladserne og udviklingen frem mod finalen i 2024. Lige her og nu får du et overblik over, hvad der er i pipeline for de kommende måneder, hvem der er med og hvad vi forventer. 

Tre events før show down
Selve Cup’en bliver sejlet ud for Barcelona i 2024 fra august til oktober, men inden da vil der være tre indledende sejladser. Den første finder sted i år i Barcelona forstanden Vilanueva de la Geltru (45 km vest for Barcelona, red.) fra den 14. til 17. september. Den anden bliver sejlet på Det Røde Hav ud for byen Jeddah i Saudi Arabien fra den 30. november til den 3. december (uden deltagelse af American Magic, se relaterede artikler herunder, red.).

Begge sejladser vil foregå i de superagile 40 fod lange AC40 både. Den tredje og sidste sejlads før Cup’en, bliver sejlet i august 2024 ud for Barcelona. Denne bliver sejlet i den nye AC75 klasse. Som navnet indikerer, er de 75 fod lange, og modsat den 36 America’s Cup må syndikaterne kun bygge én af disse både. Det gælder således om at gør rigtig i første forsøg - og på et oplyst grundlag. 

Det er derfor, at AC-holdene bruger AC40 bådene som en form for sejlende laboratorier, hvor de tester forskellige designs af skrog, foils, master, sejl, trim mv. forud for de endelige design, konstruktion og bygning af America’s Cup bådene. 

Artiklen fortsætter under billedet...

ac37Team New Zealand skal forsvarer Cup’en i 2024. De træner på hjemmebanen og pakker snart deres to AC40 både sammen så de kan være klar til action i Barcelona til august.

Alinghi Red Bull Racing – mener det alvorligt
Buldrer det i det fjerne?  Ja, tror vi nok det gør.  For vi mener der er begrundet håb om at denne udgave af Cup’en vil levere mere larm og god underholdning end den 36. udgave gjorde. 

Det er der flere årsager til. Den vigtigste er, at sejladserne ikke foregår på Team New Zealands hjemmebane, på den pivflade Hauraki bugt, men i Europa på vandet ud for Barcelona. Her er vandet alt andet end pivfladt, for der står ofte en solid meterhøj dønning, hvilket stiller nye krav til stort set hele konstruktionen og i særdeleshed til foil-design og trim. Den anden vigtige årsag til at vi tror på mere kamp, er at feltet ser stærkere ud til denne Cup, alene fordi de tredobbelte Cup-vinder, schweiziske Alinghi er tilbage og har teamet op med pengestærke Red Bull, og danner holdet Alinghi Red Bull Racing. 

Regelændring hjælper 
Endelig er der en forskel i protokollen for sejladsen, som adskiller sig den foregående udgave, men som dog giver de forsvarende Cup-holdere fra Team New Zealand sammenlignet med tidligere tiders udgaver. TNZ får således kun mulighed for at sejle mod udfordrerne én gang i AC75erne før America’s Cup finalen og det bliver under før omtalte sejlads ved Barcelona i august 2024. Under den seneste Cup var TNZ med i de indledende sejladser umiddelbart før udfordrernes Round Robins, hvilket gjorde at de havde total kontrol over, hvor udfordrerne stod teknologisk og at de samtidig fik skærpet kampformen. 

57 (!) knob i mærkerunding
Vi vender tilbage med mere Cup-info løbende, og kan her på falderebet fortælle, at de små AC40 både er voldsomt hurtige, hvilket også lover godt for mængden af action for de kommende sejladser. 

På America’s Cups Instagram profil kunne man tidligere læse et resume fra en træningssession i New Zealand. Ingeniørerne havde nogle specifikke krav til sejlerne, da de har brug for flere data, inden bådene pakkes sammen og sejles til Europa for de kommende sejladser. Så med Peter Burling i den ene testbåd og Nathan Otteridge i den anden blev der testet – og øvet starter og manøvre. Blair Tuke var om bord hos Peter Burling som flight controller kunne fortælle, at det havde været fint at få trænet, men måtte indrømme, at de ”certainly weren’t always in control. But we got better and better and we got a new top speed”. 

Da der blev spurgt til hvad den nye topspeed lød på, fortalte Tuke, at de havde logget 57 knob i en 'bear away' situation, hvor man falder af fra kryds, over halvvind til læns. Hvis det er rigtigt og ikke blot en del af det røgslør der omgiver enhver America’s Cup – så er det vanvittigt hurtig. Nærmere bestemt 105,55 km/t det kræver både dygtighed og mod at falde af i en AC40. 

Bonus-info:

Flest AC sejre

  • USA - 26 sejre
  • New Zealand - 5 sejre
  • Schweiz - 3 sejre
  • Australien - 1 sejr



Seneste nyheder





Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!





Udvalgte artikler *