fbpx

America’s Cup: AC 40 fik slået næsen ind

Inkluder i Newsletter: Ja

Den flunkende nye AC 40 er stadig i testfasen, og det er måske meget godt. For den er vist ikke helt færdig udviklet. Det der på billederne ligner en kollison med en fiskekutter, er i virkeligheden kun en kollision med vand. Nu skal alle AC40-skrog forstærkes.

Manuel og auto
AC40 kan sejles i to slags modus: Manuel og auto. I auto overtager en meget avanceret autopilot mange af de sværeste operationer, så båden bliver betydelig nemmere at sejle. Det er sådan den skal opfylde sin opgave, som primært er at rekruttere kommende America’s Cup-sejlere, via de to kapsejlads-serier for henholdvis unge og kvinder. AC40 skal også bruges i de indledende AC-stævner i sidste del af 2023 og første del af 2024.

Top mandskab
Ulykken skete under træning, og om bord var nogle af verdens bedste til lige præcis den her form for sejlads, nemlig Emirates Team New Zealands Peter Burling, Nathan Outteridge, Blair Tuke og Andy Maloney. Det blæste 15-20 knob, dog med stærkere vindstød, og der var en del bølger. Det vil sige, i yderkanten af de forhold en sådan båd skal kunne klare. Båden blev sejlet manuelt, i såkaldt LEQ12 testmodus.

yysw391167
Holdet fik hurtigt styr på situationen – så vidt vides er det fjerde gang Emirates Team New Zealand vælter med en af de nye AC-både.

Rorfoil i luften
En foil på roret er afgørende for at holde styring og greb, samt for at holde bagenden af båden nede og stævnen i luften. På et tidspunkt kom rorfoilen ud af vandet, og dermed blev båden kastet forlæns ned i vandet med stævnen først. Riggen vred båden hårdt sidelæns, inden den væltede. Indfæstningen til forstaget blev meget hårdt belastet, samtidigt med et voldsomt tryk fra vandmasserne. Det kunne stævnpartiet ikke tåle – det simpelthen kollapsede.

Vandtæt skot
Det lykkedes de robuste kiwier at få den skadelidte båd slæbt i havn uden yderligere ulykker. Heldigvis er AC40 konstrueret med et vandtæt skot bagved frontpartiet, som forhindrede vand i at fylde resten af båden. Chef for ETNZ, den hårde høvding Grant Dalton, siger at alle støbte skrog nu må forstærkes, i lys af hændelsen.

Læs alle artikler om hvad der i øvrigt rører sig i America's Cup-universet her.

Se video her:

 









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *