I den pågående America’s Cup-cyklus er vi nået til det punkt, hvor vi ved hvem de seriøse udfordrere er, og test-sejladserneer i fuld gang. Der er mindre end to år til startskuddet går i Barcelona, og holdenes baser er i gang med at blive bygget. Efter juni næste år kommer alle hold til at have ”flyttet ind”, og træningen vil foregå i det farvand, hvor den 37. America’s Cup skal afgøres.
Data til design-teamet
Lige nu tikker der rapporter, målinger, billeder og videoklip ind fra de tidlige testsejladser i de testfartøjer, holdene hver især bruger til at samle data pt.: American Magic sejler i Pensacola, Florida, INEOS Britannia sejler i Mallorca, Alinghi Red Bull Racing sejler i Barcelona,
Luna Rossa sejler i Cagliari, Italien, og Emirates Team New Zealand sejler i Auckland NZ.
Sir Ben Ainslie og hans team INEOS Britannia arbejder med et testfartøj, som pt slæbes.
Kiwi-forspring
America’s Cup er i høj grad en kamp mellem design-teams, så lige nu forsøger man at kigge hinanden over skuldrene og finde ud af hvad konkurrenterne går og laver. Forsvarerne, Emirates Team New Zealand, er naturligvis holdet alle vil slå, men alle er samtidig klar over at kiwierne har et solidt forspring, både når det gælder at skrue en hurtig båd sammen, og efterfølgende at sejle den rigtigt.
Første event september 2023?
Det står endnu ikke klart hvornår vi får se flere AC-75’ere møde hinanden på en bane. Men i den seneste version af programmet, står der at der er ”potentiale for op til tre indledende stævner fra september 2023.”
Sideløbende vil der køre en serie kapsejladser for unge (Youth America’s Cup), og en serie for kvinder (Women’s America’s Cup). De vil sejles i AC-40, en mindre version af AC-75, som også er mere automatiseret og nemmere at håndtere. Selve America’s Cup vil sejles i anden generations AC-75, og de både er ikke bygget endnu.
Alinghi Red Bull Racing sejler allerede i Barcelona – med den båd der vandt sidst. Måske ikke er dårligt træk...