fbpx

Prada Cup finale: Italiensk magtdemonstration - se highlights

Related Articles: Prada Cup Finale: Live - med start kl. 04:00
Inkluder i Newsletter: Ja

Det kan være jeg bruger en slidt floskel, men første sejlads i Prada Cup finalen var slut før den begyndte. En katastrofal start for Ineos og Sir Ben Ainslie som ikke kunne holde båden flyvende på dens foils, blev alt-afgørende…

Med Luna Rossa Prada Pirelli (LRPP, red.) ind i startfasen som første båd, gik de dybere end Ineos, en detalje som skulle vise sig at blive afgørende. Ineos højere/tættere på startlinjen – og samtidig af deres foils, var et meget let bytte.

Der er en helt sikkert vej til fiasko i disse både, og det er hvis du ikke lykkes at blive oppe på dine foils – udtrykt på en anden måde ’stay on your foils’ er altafgørende for at være konkurrencedygtig. Det var Ineos altså ikke i første sejlads’ startprocedure.

En lille, men meget vigtig detalje var, at LRPP ikke søgte op mod Ineos, da Sir Ben Ainslie i startproceduren lå vingeskudt uden at foile. I helt traditionelt Match Race, ja der havde LRPP kunne låse Ineos, men italienerne holdt fokus på at blive oppe på deres foils, og umiddelbart efter starten førte LRPP med nogle hundrede meter. Den føring øgede de på hvert af de seks ben, for at slutte af med en føring på 1 minut og 52 sekunder.

I hele første sejlads så LRPP mere stabil ud, de foilede højere, og det så ud som om de havde trimmet en smule løsere i den lette luft – modsat Ineos. Båden virkede ustabil foiling op og ned.

Første nederlag til Ineos og Sir Ben Ainslie i Prada Cuppen var en realitet.

Søbrise i anden sejlads
I dagens anden sejlads øgede vinden, små hvide skumtoppe på Hauraki Gulf og 12-14 knob (6-7 m/s) stabil luft skabte optimale forhold. Der blev skiftet forsejl på begge både, det ville blive en ”boatspeed contest” sejlads. Luna Rossa Prada Pirelli valgte en lidt mindre jib end Ineos.

Vi fik en noget mere tæt start end i første sejlads, med Ineos som læ båd da starten gik, og der gik ikke mange sekunder før LRPP måtte vende væk, første split var en realitet.

Næste gang de mødtes gik italienerne foran med retten til vejen (på styrbord halse, red.), og herfra øgede Luna Rossa Prada Pirelli hele vejen hjem. Med en føring på 11 sekunder ved første mærkede, sluttede dagens anden sejlads med 26 sekunders føring til den italienske båd, som ser uhyggelig stærk ud.

Status
Italienske Luna Rossa Prada Pirelli med Jimmy Spithill og Francesco Bruni ser, som tidligere nævnt, uhyggelig stærke ud. I dagens to sejladser, hvor der blev afviklet 12 ’ben’ øgede LRPP deres føring på de 11 – altså, det lykkedes kun Ineos og Sir Ben Ainslie at vinde 1 ben, og det var med ganske få sekunder.

Italienerne sejler bare godt – ’faster and smoother’ og med fuld kontrol over deres manøvre så ser de altså skræmmende stærke ud.

Det bliver spændende og se, om Sir Ben Ainslie kan trylle noget frem for Ineos Team UK, for hvis de vil gøre finalesejladserne spændende, så skal Ineos finde et eller andet for at hænge på.

Fra det efterfølgende pressemøde kunne man høre følgende:

JAMES SPITHILL – Helmsman Luna Rossa Prada Pirelli
“It’s hard every time you go on the water, because for this class of boats we haven’t done a lot of racing. The boys have executed great maneuvers and we were able to get around and ahead of them.
We have a great boat, a great full package here, and a very good team backing us up. We are confident on our boat, but having said that, we still know there is quite a bit on the table. As I said, we made few mistakes today out there and we go back trying to sharp up on those for tomorrow.”

SIR BEN AINSLIE – Team Principal & Skipper INEOS TEAM UK
“The Italians did a good job, they sailed just a bit faster and bit better around the course. Credit to them. We have to go away and think about how we can get a bit more pace, and look at the things we didn’t get quite right.
Luna Rossa are a great team and it’s pretty hard to get past them if they don’t make many mistakes. Course A is a very different one compared to course C, where the wind comes from the land and there are some shifts that allow more lead changes. Let’s see what happens tomorrow.”

Vi er meget klogere søndag morgen på samme tid, stay tuned…

Se highlight fra lørdagens sejladser:









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *