Phil Sharp er kendt for meget andet end sin deltagelse i sidste års Silverrudder, hvor han sejlede den sprit nye First 36 rundt om Fyn: Han er en af verdens bedste offshore singlehandsejlere, med mere end 25 podiumplaceringer, to VM-titler og tre officielle fartrekorder, primært i Class 40.
Phil Sharp i Svendborg under siste års Silverrudder. Vinderchancerne forduftede da mastehøjden gjorde det nødvendigt at sejle 15 sømil længere end de nærmeste konkurrenter, for at passere Storebæltbroen. Alligevel blev det en 7. plads.
Manuard-design
Med den platform er det selvfølgelig nærliggende at rette blikket mod selveste Mount Everest i den professionelle singlehand-verden, nemlig Vendée Globe. Det har været Phil Sharps drøm i mange år, og nu bliver den til virkelighed: Byggeriet af hans nye, 60 fods IMOCA er i fuld gang hos Black Pepper Yachts. Båden er designet af Sam Manuard.
Hydrogenenergi
Det bliver hellere ikke nogen helt almindelig IMOCA. Phil Sharp er uddannet teknisk ingeniør og har en stor interesse og ikke mindst viden om grøn energi, og den teknologi der skal bringe den frem. Specielt har han været involveret i udviklingen af hydrogenenergi til den maritime sektor.
Moduler i salg
Derfor forsynes ”OceansLab – CleanTech Accelerator” kun med energi fra hydrogen. Det er verdens første sejlbåd med 100% hydrogenbaseret energi. Genevos er moduler, som snart er tilgængelige som fritstående enheder, der kan levere fra 15kW strøm. Udledningen er rent vand.
Båden får den særegne snude som kendetetner tidens IMOCA'er: Bred og løftet. I øvrigt sejler man indendørs, og uden diesel om bord.
I det kommende udgave af Bådmagasinet #584 ser vi nærmere på projektet – og ikke mindst på mulighederne for at teknologien bliver tilgængelig for dig og mig.
Se video her: