Finske Tapio Lehtinen var godt i gang med sit andet Golden Globe Race, og lå endda godt placeret i racet. Hans båd, Asteria, var en gammel Sparkman & Stephens konstruktion på 36 fod. Båden var fra 1965, en slags forløber for Swan 36. Lehtinen har renoveret, forstærket og tilpasset båden efter alle kunstens regler, og med sin omfattende erfaring (blandt andet Whitbread Round the World, red.), var der tale om en solid skipper i en sødygtig båd.
Tapio Lehtinen har sejlet rigtig meget offshore, både alene og som del af et crew. Han har endnu ikke løftet sløret for årsagen til at hans båd gik ned.
PLB i redningsflåde aktiveret
Alligevel måtte finnen trykke på den store nødknap. Det skete i fredags, i moderate vejrforhold. Hurtigt fandt man ud af at den PLB der var aktiveret, havde været pakket ned i redningsflåden.
En besked fra Lehtinen kom senere igennem, hvor det fremgik at båden var sunket.
Flere fartøjer involveret i redning
Tre konkurrenter samt et hangarskib blev dirigeret mod positionen, knapt 500 sømil syd for Cape Town, Sydafrika. Det blev Kirsten Neuschäfer, en anden GGR-sejler, der samlede Lehtinen op fra redningsflåden. Det skete lørdag morgen. Han blev dog straks overført via redningsflåden til hangarskibet Darya Gayatri. De er på vej til Kina, og Lehtinen kommer først i land der. Meldingen er at han er i god form.
Årsagen til forliset er der ingen information om endnu.
Læs mere i vores tidligere artikel om Golden Globe Race her
Nedenfor video, optaget da den omfattende redningsoperation lykkedes: