”Sailing like it’s 1968”. Det er sloganet for Golden Globe Race, hvor alting er… netop. Som i 1968. 1968 var nemlig året for verdens første nonstop, singlehand, jorden rundt sejlads: Sunday Times Golden Globe Race Et legendarisk race, af flere årsager, blandt andet den hårrejsende statistik: Ni startende, én (Sir Robin Knox-Johnston) fuldførende.
Havari og selvmord
Blandt de otte der ikke fuldførte, var der en der sank (og blev reddet), en der gennemgik en mental transformation, som fik ham til at afbryde kapsejladsen for at fortsætte uafbrudt ud i Stillehavet for anden gang, samt et selvmord.
Anden version i gang
I de efterfølgende 54 år er der sket en hel del udvikling i sejlsport, og selv om der stadig sker ulykker til søs, og mange ikke fuldfører lange offshore-sejladser, så er det dog blevet langt bedre.
Alt det har man valgt at se bort fra i Golden Globe Race, som lige nu er i gang med sin anden version af en genopførelse af Sunday Times Golden Globe Race fra 1968.
Guy de Boer faldt i søvn og sejlede på grund ved Kanariøerne
Kun kassettebånd
Ruten er den samme: Start og mål i franske Les Sables d’Olonne, og ellers bare rundt om jorden, syd om alle såkaldte ”capes”. Bådene skal være mellem 32 og 36 fod, være langkølede og have roret fastgjort på kølens agterkant. De skal ligeledes være konstrueret før 1988. Navigation foregår selvfølgelig med sekstant og papirkort. Vil de høre musik mens de sejler, er det kun kassettebånd der er lovligt.
Få fuldfører
I 2018 deltog 20 sejlere, og syv fuldførte. Mange oplevede alvorlige havarier og farlige situationer. I år var der 28 tilmeldte. 16 af dem nåede startlinjen, og allerede nu, mens de første både er ved at runde Kap det Gode Håb, er fem af dem ude. Hovedproblemet har været svigtende selvstyring (mekanisk vindror) og pudsigt nok begroning! Bådene sejler simpelthen så langsomt, at de gror til mens de sejler.
Det værste venter
Den hårde del af sejladsen starter først nu, og her er deltagerne handicappet af begrænset tilgang til vejrdata og ikke mindst lav fart, som betyder at de ikke kan undslippe de mange dybe lavtryk, fronter og stormvejr, som bevæger sig igennem Sydhavet. De fleste sejler med en snitfart på ca. 4,5 knob. Med den fart tager det ca. 250 døgn at komme tilbage igen til Les Sables d’Olonne.
Engelske Simon Curwen fører pt.
Info og tracking på www.goldengloberace.com
Nedenfor video med irske Pat Lawless, hvor det tydeligt fremgår at det her er en helt anden type kapsejlads…. Lawless har i øvrigt brudt sejladsen , efter at hans vindror brød sammen.