fbpx

Nu rammer uheldene i verdens vildeste Ultim race

Related Articles: Verdens vildeste solosejlads starter i dag - se live fra starten søndag kl. 13:30, Voldsomt havari for solo-sejler som heldigvis er uskadt
Inkluder i Newsletter: Ja

Efter en relativ fredelig start på jorden rundt solo – Arkea Ultim Challenge, hvor bådene lå tæt, er der nu, efter uheld til to af favoritterne, kommet spredning på de seks både.

Forestil dig en af sejlervenner siger ”Jeg starter på en solo-jordomsejling 7. januar og forventer at være tilbage senest 26. februar - i år altså.”

Ja det lyder uroligt, men ikke hvis man er franskmand og en af sejlervennerne er blandt de seks skippere på en af de store Ultim trimaran, der måler 32 m i længden og 23 m i bredden så er det helt realistisk.

Således lyder den stående rekord sat i 2017 af Francois Gabart på 42 døgn og 16 timer. Om denne rekord bliver slået, er langt fra sikkert selv om der er sket en utrolig teknologisk udvikling siden 2017, for Gabarts tid står som en regulær fantomtid og hans sejlads forgik uden uheld.

Uheldene rammer
Og netop det at undgå uheld er en afgørende faktor for en succesfuld sejlads, og indtil nu er to af de fire forhåndsfavoritter blevet ramt af uheld. Først gik det ud over båden Banque Populaire XI med den tidligere Vendee Globe vinder Armel Le Cleac’h som skipper. Det skete, da de seks både første gang ramte hårdt vejr på Atlanten.

Under et sejlskift blev en dæksgennemføring til et af forsejlene, der alle sidder på ruller, ødelagt. Det samme gjorde prædikerestolen. Le Cleac’h gik i havn i Recife i Brasilien 15. januar, fik fikset det ødelagte med hjælp fra sit shore crew og kunne efter godt et døgn genoptage sejladsen. Han er nu 2365 sømil efter den førende båd, Maxi Edmond de Rothschild med den tidligere Volvo Ocean Race vinder Charles Caudrelier som skipper. Denne forventer at passere Afrikas sydspids i løbet af eftermiddagen i dag efter et voldsomt hurtigt ridt over Sydatlanten hvor der flere gange blev sejlet 830+ sømil på 24 timer.

Båd tager vand ind
Den anden uheldsramte båd er SVR med den unge skipper Tom Laperche. Båden er en del af førnævnte Francois Gabart projekt, men han valgte at give plads til sin unge lærling og co-skipper fra senest Transat Jaques Vabre. Det gik rigtig godt for SVR i lang tid. Båden var først over ækvator og lå længe side om siden med den førende båd. Det blev der sat en stopper for, da den ramte et uidentificeret flydende objekt tidlig morgen 18. januar. Sværdet og sværdkisten blev beskadiget. Båden tog vand ind og farten blev reduceret fra 33 - 35 til 10 - 14 knob.

Fandt god gennemsnitshastighed – 35 knob!
Det havde fungeret ret godt hele natten. Jeg havde fundet et godt trim og sejlede hverken for hurtigt, eller for langsomt med en god gennemsnitshastighed omkring 35 knob. Ved slutningen af natten følte jeg et enormt stød i en enorm larm. Sværdet og bunden af skroget var beskadiget, og på et splitsekund trængte der vand ind i hovedskroget. Jeg gennemgik båden og vurderede, at den forblev håndterbar. Det var nødvendigt at bremse den så meget som muligt og rulle sejlene sammen. Nu skal vi prøve at bringe båden til Cape Town med så få skader som muligt," fortæller Tom Laperche i en pressemeddelse fra Arkea Ultim.

1000 sømil til evt. reparation
Det fremgår af samme pressemeddelelse, at hvis muligheden for reparation er til stede så vil man forsøge det, da løbets regler tillader det. Båden skal dog, så snart en tredjepart indgriber, overholde et obligatorisk stop på 24 timer, hvilket Armel Le Cléac’h gjorde i Recife da han fik hjælp udefra af sit hold.

Tom Laperche sejler fortsat10-15 knob i nordøstlig retning. Han har lidt over 1000 sømil til Cape Town. De øvrige deltagere har indtil nu haft en relativ fredelig tur.

Og stillingen er...
Efter Caudrelier holder Tom Laperche fortsat andenpladsen 807 sømil efter den førende. Thomas Coville i Sodebo på tredjeladsen 900 sømil efter. På fjerdepladsen ligger Actual med skipper Anthony Marchand 2269 sømil efter. På femtepladsen ligger før omtalte Armel Le Cleac’h i Banque Populaire XI 2365 efter, mens Eric Peron i Adagio indtager sjettepladsen 3320 sømil efter. Perons sejler en ældre og knap så konkurrencedygtig båd – ikke desto mindre er det netop den båd som Francois Gabart satte rekorden i, i 2017, da den hed Macif.

Det lyder som stor spredning og det er også, men når man på en god dag kan sejle over 800 sømil så kan der hurtigt ske ændringer på resultattavlen.

 


Galleri












Udvalgte artikler *