fbpx

Nations VM: Her er forskellen på RC44 og SSL47

Related Articles: Nations VM: De sidste hold er klar til 1/16-dels finalerne - se video og fedt galleri, Nations VM: Hvem skal Danmark møde i 'kvarten'?, SSL Gold Cup, Nations VM: Danmark med overraskende holdopstilling
Inkluder i Newsletter: Nej

Kapsejladser som America’s Cup og Ocean Race er i vid udstrækning tekniske konkurrencer, hvor det hold, der evner at bygge den bedste båd, ofte er det, der vinder. Nogenlunde som vi kender det fra f.eks. Formel 1.

Det intense og kostbare udviklingsrace har idémanden bag den båd, der skal sejles i til NationVM været en del af i flere årtier. Og som et modsvar til de mange pengeslugende projekter udtænkte og søsatte topsejleren Russell Coutts båden RC44 i 2007 i samarbejde med slovenske Andrej Justin.

RC44 er inspireret af America’s Cup bådene og ser ud som nedskalerede versioner af den type, der blev sejlet i omkring år 2000. Alt er lavet i kulfiber og bådene er derfor dyre, men budgetmæssigt langt mere overkommelige end lignende både, som udvikles helt forfra.

Bådtypen er i udgangspunket en ret simpel konstruktion sammenlignet med de foilende både, der er moderne i øjeblikket og til NationsVM er RC44 blevet yderligere forenklet og omdøbt til SSL47. Man har pillet det mest avancerede ekstraudstyr af båden, så man alene deltager med en helt basal udgave af den avancerede sejlmaskine.

Det hele er op til sejlerne
Ifølge Claus Høj Jensen er båden modificeret på følgende punkter:

  • Forstaget kan normalt justeres - det er fjernet
    Målere til aflæsning af spændingen på bagstagene er fjerne
    En trimflap der normalt sidder på kølen er sat ud af spil

Den løbende rig er uændret og det eneste tekniske på båden er et kompas og en log. Derfor er det er i høj grad deltagernes grundlæggende evner som sejlere, der er afgørende for resultaterne.

Hvert hold stiller besætninger på mellem otte og 10 sejlere med en maksimal samlet vægt på 730 kg. 

Det danske team afholder pressemøde her torsdag formiddag - og skal være klar til de første sejladser på Gran Canaria mandag den 27. november, stay tuned...


Galleri












Udvalgte artikler *