fbpx

cb66: Slaget ved Bork kostede en VW Up livet

Inkluder i Newsletter: Ja

Sidste weekend afviklede Bork Bådelaug et meget vellykket vestkyst stævne i cb66 klassen på Ringkøbing fjord, og fra en af de meget aktive sejlere i klassen har vi modtaget denne fyldige beretning, som endda indeholder noget så sjældent som et færdselseuheld mellem bil & båd! Lad os med det samme afsløre - alle slab uskadt, men hvad der skulle have været en stille og rolig weekend i Bork Havn udviklede sig ganske dramatisk allerede inden arrangementet var gået i gang.

Totalskadet bil
På havnen i Hellerup havde teamet 'Donatella' alvorlige start-problemer og stod på autobukke helt op til afgang fredag eftermiddag mens trailerens bremser fik en foryngelses kur. Allerede på den voldsomt trafikerede ringmotorvej omkring København var det så 'Attention Solutions' tur til at hænge i bremsen. En bagfrakørende VW Up overså Jesper Arentofts Volvo og ellers fint afmærkede CB66er - bilen fortsatte ind under masten, og kørte direkte ind i hækken af båden.

Det er så vidt vides, første gang en cb66 er kommet til skade under færdselsreglerne. Normalt er det kapsejlads regel-12 der regulerer både bagfra. Her skal vi over i færdselsreglerne hvor det jo også er indhentende bil, der skal holde klar. Protest forhandlingerne blev afsluttet hurtigt i fordragelighed i den tiltagende myldretidstrafik.

img 1708
En beskadiget og bøjet 'a-stolpe' og bilen er kaput. Den lille VW UP(s) slap ikke godt fra mødet med hækken på en cb66'er

Bilen blev total skadet af sammenstødet med en smadret a-stolpe, forrude og en del andre skader, mens Attention Solutions, om ikke i smukkeste stand - så dog i stand til at fortsætte til Bork Havn, for at deltage i sejladserne weekenderne igennem. For de indvigede i sejlerkredse - ja så kan det her blive en ny version af legenden om Lasse Hjortnæs' Finnjolle, der blev tabt fra taget af en bil, for derefter at blive lynende hurtig. Men først skal 'Attention Solutions' en tur på værft til en ansigtsløftning, og roret skal lige sættes rigtig fast.

Sammenstødet viste samtidig at trailerens påløbsbremse er ganske udemærket som påkørselsbremse, og dæmpede kraften i sammenstødet ganske fint så skaden blev mindre. Endnu en god grund til at vedligeholde bremserne på din trailer.

Gensynsglæde
I Bork Havn blev vi modtaget af baneleder Henrik “Hønse” Poulsen i topform. Hønse har været på orlov fra jobbet som baneleder i cb66 klassen - en 'orlov' som blev bevilliget til at udskifte teakdækket på hans Molich-X “Hippie”. Et pænt stort projekt da hele dækket er lavet af træ. I mellemtiden har cb66 klassen haft vikarerende baneledere på dommerbåden, så gensynsglæden var stor fra begge sider.

Bork leverede 
Lørdag morgen blev morgenmaden indtaget i let vind fra omskiftelig retning så den efterfølgende til-rigning og søsætning af bådene kunne foregå i roligt tempo. Der var flere der forsøgte sig som metrolog og erfarne Jan Schlüters' mavefornemmelse forudsagde en stille dag. Trods forudsigelserne skulle dagen gå hen og blive en af de bedste sejldage nogensinde i cb66 klassens historie - hvilket ikke siger så lidt...

Solen skinnede, vinden startede med 3 m/s, og i løbet af eftermiddagen friskede vinden hele tiden, så dagens sidste sejladser blev afviklet i 11m/s. Bork Havn har altid været kendt som Danmarks hurtigste med masser af vind og fladt vand hvor surfere og kites drøner afsted. Det samme gjorde cb66erne og mange var kede af det, da vi efter ni sejladser blev kaldt i havn. Termometeret på den helstægte pattegris viste det snart var tid til spisning.

Fast 'luksus' menu 
Pattegrise opdrættes jo netop på markerne i lokalområdet omkring Bork og Tarm og menuen er derfor meget lokal. Med en KÆMPE grill i gang hele dagen blev resultatet fortrindeligt. Lige som stævnet i Bork Havn har ligger fast i cb66-kalenderen de seneste år, så håber vi osse menuen med den helstægte pattegris og salater ligeledes gør det fremover.

Forhåbentlig er de fleste læsere faldet fra inden vi kommer til resultatet !!!

Vi må desværre berette at SVENSKE RipRapRup med Johan, Daniel og Frederik fra Barsebäkhamn vandt i overlegen stil.

Særligt i de første sejladser i den lette vind var de urørlige, mens de senere på dagen slappede lidt for meget af i hængestropperne - sejladserne blev tættere i toppen.

På de efterfølgende pladser i klassementet var der tæt konkurrence mellem Attention Solutions og Donatella efterfulgt af CaBoom, der led lidt under at være både arrangører af- og deltagere i stævnet.

Lørdag aften kom special udsigten fra DMI med melding om let vind fra alle retninger. Med et lille håb om sejlads søndag blev musikken sat på og aftenen givet fri. Her kan vi desværre ikke rapportere om det yderligere forløb da det er forbudt ifølge klasserelgerne ;-) men DMI ramte plet, og af billederne i galleriet herunder fremstår det stille vejr ganske tydeligt.

I cb66 klassen håber vi Bork Bådelaug vil gentage stævnet 11. - 12. maj 2024? - Og så håber vi det tynder lidt ud i listen af undskyldninger, så deltagerantallet igen bliver 2-cifret, som det var før corona krisen.

Foto fra Bork Havn i galleriet herunder: Bjarke Bendixen // Bork Bådelaug









Havne

Havnefoged søges i Sydsjælland

★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *