fbpx

Interview med sportschefen - 'sejlsport kommer før alt andet i indeværende kampagne'

Related Articles: De danske sejleres olympiske historie, DEL I: Hvor står dansk sejlsport her to år før OL?, DEL II: Hvor står dansk sejlsport to år før OL i Paris?, Sejlernes vej til OL 2024 - vi har talt med Sportschef Thomas Jacobsen
Inkluder i Newsletter: Ja

Bådmagasinet bringer i denne uge et interview med Sportschef Thomas Jacobsen om Sejlerlandsholdet, stævneprioritering, Team Danmark støtte, støtteområder, træningscentre og sponsorater.

Sejlerlandsholdet blev offentliggjort omkring årsskiftet, og dermed den gruppe af OL-sejlere, som sportschefen forventer, dels kan lave top-10 placeringer på verdensplan, dels kan kvalificere Danmark til OL 2024.

Forventningerne til Sejlerlandsholdet er, at sejlerne kan præstere topresultater ved store internationale events som EM, VM og OL. Der stilles krav og forventninger til sejlerne om at de skal kunne præstere top-3 ved VM og OL, med forventninger til top-8 i indeværende sæson. Her er altså en klar forventning om medaljepotentiale ved næstkommende OL i Paris 2024. (Sejlsport i Marseille, red.)

Endvidere er krav og forventninger en professionel tilgang til idrætten, sejlsport kommer før alt andet i indeværende kampagne, sejltræning 4-6 gange pr. uge, fysisk træning 4-6 gange pr. uge, sejleren skal have optimal krops/besætningsvægt samt gennemføre fysisk test og screening på verdensklasseniveau.

Udtagelse af Sejlerlandsholdet?
Anne-Marie Rindom var den eneste OL-sejler, som vandt VM-medaljer i 2022, ligesom hun tillige var den eneste sejler som præsterede VM top-10 placering. Et interessant spørgsmål til sportschef Thomas Jacobsen er derfor, hvordan sker udtagelsen til Sejlerlandsholdet, idet kun én sejler reelt opfyldte sejlunionens egen målsætning for 2022.

Thomas Jacobsen siger til Bådmagasinets læsere herom:
”Når vi udtager sejlerlandsholdet er det altid på baggrund af historik. Men potentialet er også vigtigt. Så hvis vi tror på, at en udøver eller en besætning har potentiale til top-10 i den kommende sæson, så løser det også en plads på landsholdet.
Udtagelseskomitéen består af de aktuelle landstrænere, Jan Christiansen og jeg. Det foregår som en diskussion og er baseret på en indstilling og et resultatperspektiv.
Perspektivet eller potentialet handler om rigtig mange aspekter. Fra de mere hard core sejladsmæssige aspekter som resultater, fysisk formåen etc. til økonomi og muligheden for at investere den fornødne tid i en satsning.”


Sejlerlandsholdet 2023 består af:

ILCA 6 – Anne-Marie Rindom, Horsens Sejlklub
ILCA 6 – Anna Munch, Kaløvig Bådelaug
49er – Frederik Rask & Jacob Precht, Skovshoved Sejlklub
49erFX – Anne-Julie Foght-Schütt & Iben Nielsby, Horsens Sejlklub
49erFX – Johanne Schmidt & Andrea Schmidt, Kaløvig Bådelaug
IQFoil – Lærke Buhl-Hansen, Aarhus Sejlklub

’Verdensklasse’ som begreb i Team Danmark sammenhænge dækker over top-8, så her har dansk sejlsport pt. kun én sejler der gør sig gældende - Anne-Marie Rindom.

Hvilke stævner prioriterer Sejlerlandsholdet?
World Sailing har for sæson 2023 og 2024 etableret samarbejdsaftaler med de fire største stævner for OL-klasser i Europa - Trofeo Princesa Sofia, Allianz Regatta, Semaine Olympique Française and Kieler Woche .
Arrangørerne og World Sailing skal samarbejde på flere nøgleområder, og den fælles ambition er, at alle fire stævner skal samles under World Cup-banneret, hvilket skal muliggøre en mere konsistent og samarbejdsorienteret tilgang, der vil gøre planlægningen i fremtidige olympiske kampagner lettere for sejlunionernes hold og sejlere.

Det er naturligvis en meget stor fordel for danske og europæiske sejlere, at disse fire store, europæiske stævner styrkes, da det alt andet lige betyder, at man finder den bedste konkurrence i verden indenfor Europa.

Thomas Jacobsen siger om, hvilke stævner som Sejlerlandsholdet prioriterer: ”Der vil være danske sejlere med i Palma, Hyeres, Alianze Regatta og Kielerwoche. Vi stiller også til start i OL test-eventen (i Marseille, red.) som ligger i starten af juli.”

Team Danmark støtte
Støtte fra eliteidrætsorganisationen Team Danmark er meget afgørende for dansk sejlsports muligheder for at kvalificere til OL samt udvikle topatleter. Thomas Jacobsen fortæller om årets tildeling: ”Dansk Sejlunion har fået tilsagn på støtte på 8,35 mio. kr. Den ligger således på nogenlunde det samme som tidligere. Hvis vi skal finde noget at glæde os over i den relation, så handler det også om alt det andet. Altså den man-power, der stilles til vores disposition i form af fysioterapeuter, psykologer etc., samt direkte støtte til atleter, som går direkte fra Kirkbi og Salling til atleterne. De tal er vist ikke offentlige, men alle de sejlere vi forventer os resultater af får direkte støtte. Det handler om støttebeløb svarende til et minimumsbehov, men disse midler er endnu ikke officielt bekræftet.”

Den økonomiske fordeling

Der er mange penge i omløb ifm. den olympiske satsning, og niveauet ligger i gennemsnit på 14-16 mio. kr. årligt, dvs. omkring 60 mio. kr. over hele 4-års Olympiaden - som perioden kaldes, frem til næste OL. Denne gang er det dog kun en 3-års periode, idet OL 2020 først blev afviklet i 2021.

Thomas Jacobsen fortæller om den økonomiske fordeling af midler: ”En gammel tommelfingerregel der gerne skulle sikre både ’her og nu resultater’ samt en god ’fødekæde’ går på, at man skal investere 1/3 del i system og setup, en 1/3 del i eliten og en 1/3 del i talentudviklingen. Gør vi så det ? Jeg har ikke regnet efter, men det ligger i baghovedet, når vi laver budget. Budgettet er dog formet med udgangspunkt i aktivitetsplanen. Faktisk går der rigtig mange penge til træning og reel sejlsport i kommende sæson, og det skyldes primært, at vi ikke har de vilde ”overseas” rejseomkostninger.”

Træningscentrene
Dansk Sejlunion har i mange år drevet træningscentre i henholdsvis Aarhus og København, og det er der ikke lavet om på. Thomas Jacobsen fortæller: ”Der er ikke stor forskel på de økonomiske aspekter af at drive de to centre. Grundlæggende støtter DS/TD de to centre med hver 400.000 kr. Disse midler kommer ud af masterplansbudgettet. Herudover er der et facilitetstilskud direkte fra TD til Aarhus i et samarbejde med kommunen. Begge centre opererer med en økonomi på cirka 1 mio. kr. og pengene går primært til trænerlønninger og motorbådsdrift. Det særlig positive i den nuværende model er det lokale ejerskab, hvor klubberne har et stort ord at skulle have sagt. Det hele ledes af en styregruppe, hvor formandsskabet går på tur mellem klubberne. I Øst samarbejder KDY, Hellerup, Nivå; Gentofte og Fredensborg kommune samt Team Danmark og DS. KDY har pt. formandsskabet. I vest er det Aarhus, Marselisborg, Kaløvig og Aarhus windsurf klub; Aarhus kommune samt Team Danmark og DS. Formandsskabet har Aarhus Sejlklub.”

Sponsorater til elitearbejdet
Der skal skaffes mange penge til elite- og talentarbejdet for, at dansk sejlsport løbende kan levere resultater på topniveau i de olympiske klasser, specielt EM-, VM- og ikke mindst OL-medaljer. TORM har været hovedsponsor siden 2005 og er fortsat involveret som sponsor.

Thomas Jacobsen fortæller om den samlede økonomiske ramme: ”For den kommende sæson er der udover Team Danmark, Danmarks Idræts-Forbund og klubberne to store kilder til kontanter ind i sporten, nemlig TORM og OMT. Vi er i dialog med andre, og vi er fortrøstningsfulde for fremtiden. Vores strategi i øjeblikket handler om at kunne dokumentere den effekt et samarbejde med landsholdet skaber for virksomheder. Personligt tror jeg rigtig meget på en fremtidig økonomi, der ligner den vi kender fra de sociale medier. Dvs. en indtjening, der drives af ’visninger’. Vi skal blive i stand til at arbejde med ’full branded’ kampanger, der bruges i direkte markedsføring af virksomheder, produkter og budskaber i det hele taget. Denne strategi kræver en omlægning af vores nuværende støttestruktur med ’hovedsponsor-tanken’. Vi er også meget involveret i en lang række konkrete aftaler og forhandlinger på atletniveau.”

Se yderligere under Relaterede artikler:


DEL I; Hvor står dansk sejlsport her 2 år før OL ? https://www.baadmagasinet.dk/ol/30926-del-i-hvor-star-dansk-sejlsport-to-ar-for-ol-2024

DEL II: Hvor står dansk sejlsport her 2 år før OL ? https://www.baadmagasinet.dk/nyheder/kapsejlads-2/30944-del-ii-hvor-star-dansk-sejlsport-to-ar-for-ol-2024




Seneste nyheder

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Sejlads i det nye klima






Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *