fbpx

Route du Rhum: Mærsk-skib redder deltager fra brændende båd

Inkluder i Newsletter: Ja

Containerskibet 'Mærsk Brani' måtte komme den franske deltager i Rout du Ruhm Fabrice Amedeo til undsætning, da franskmandens båd Art & Fenêtres brød i brand, og han måtte forlade den. 

Fabrice Amedeos båd var begyndt at tage vand ind om lørdagen efter hård vejr, der havde forårsaget en lækage på styrbords ballasttank. For at stabilisere og sikre båden gik Fabrice op mod vinden og gik i gang med at pumpe vandet ud. Men den hårde vind fortsatte, og storsejlet blev revet i stykker.

Vandet fyldte batterirummet, og snart efter var det elektriske system om bord sat ud af kraft. Med vand i båden og uden autopilot besluttede Amedeo at stoppe sin deltagelse kapsejladsen og satte kurs mod Cascais i Portugal.

Søndag morgen begyndte det at ryge kraftigt i båden, og Amedeo iførte sig overlevelsesdragten, men da røgen døde ud, besluttede han sig for at fortsætte med håb om at nå i land.

Mandag den 14. november – ud for Azoerne – begyndte det igen at ryge efterfulgt af en mindre eksplosion. Den 44-årige solosejler tog den vanskelige beslutning at forlade sin båd og sprang ned i redningsflåden samtidig med at flammer brøde ud fra kabinen.

Fra redningsflåden kunne han se, hvordan sejlbåden i løbet af en halv time gik ned. Amedeo sendte nødsignaler over sin VHF-radio, der efter få timer blev opfanget af containerskibet fra Mærsk.

Det var imidlertid en vanskelig redningsaktion på grund af store dønninger.

Jeg var konstant i kontakt over VHF-radioen med kaptajnen, der ikke kunne se mig - havet er stort, solen skinnede på vandet og jeg var blot en lille orange prik, fortalte Amedeo senere.

Men det lykkedes for kaptajnen på Mærsk skibet af manøvre op mod vinden tæt på den lille orange redningsflåde, så Amedeo kunne springe over på den nedhejste stige og kravle i sikkerhed.

Alle mine drømme gik ned med mit skib. Jeg er knust, men den lykkeligste blandt mændene om bord, fordi jeg overlevede, sagde han efter den vellykkede redningsaktion.
Kilde: Maritime Executive.

 

 









Havne

Granithavnene på Bornholm skal reddes

Havne

Havnefoged må fjerne reklamer fra både på land

Kort nyt

Bye bye mobile - og goddag til hængekøjen!

Kort nyt

Selskabet bag Boatflex ApS erklæret konkurs

Kapsejlads

Charles den Første – Havenes Konge





Udvalgte artikler *