fbpx

Sejlcenter Nivå: Vinter Cuppen vokser

Inkluder i Newsletter: Ja

Nivå Vinter Cup er bygget op gennem de seneste seks til syv år, og udviklingen er skabt i et godt samarbejde med sejlere og klubber fra Syvstjernen, Tårbæk, Sletten, Helsingør og KDY og Rungsted.

Sæsonen 2021 toppede med 16 tilmeldte J80 både på banen, der måtte lægges afviser mærke ud ved topmærket og ved måltagningen. Med 16 både til start blev startlinjen også lang så vi måtte have en RIB mere til at kontrollere for tidligt startende både ved læ mærke.

I år tager vintercuppen et nyt spring fremad, idet Knarren brager ind med 9 tilmeldte både, sammen med de 12 J80 bliver der altså 21 både på banen, når de 2 sejladser er sat i gang kl. 10.00 hver søndag formiddag.

Der er brudt en barriere for Knarr bådene, da bådene traditionelt står på land om vinteren og bliver passet og plejet. Det er formidabelt at få overbevist de mange Knarr sejlere om at det er værd at prøve Nivå Vinter CUP, Det må til gengæld være en fornøjelse at kunne deltage og sejle mod både af samme type og få mange flere timer med god konkurrence, udvikling af sejlernetværk og socialt liv m.v.

Alle sejlere ser frem til at høre bane leder Hans Taatø ‘s stemme: "Velkommen til dagens sejladser, der er nu knap 4 minutter til første start for J80”. Der er ingen udsættelser medmindre der ikke er nogen vind, der er løbende justering af banen og den dynamik der er omkring stævnet, går lige i gaster og rorgængere.

Banen - ledelsen

Sejladsen forberedes af et team på 7-9 frivillige sejlere, på Sejlcenter Nivås dommerbåd, Carla og sammen med en RIB fra kl. 8.30 og første start går kl. 10.00. Der sejles på en udlagt op/ned bane ved Mikkelborg mellem Rungsted og Nivå for at gøre det nemt for bådene der dels ligger i Rungsted og Nivå Havn at komme til banen og komme i havn når sejladser slutter ved 12-tiden. Signaler gives fra dommerbåden med synlige flag-signaler og VHF af sikkerhedsmæssige årsager.

Der sejles på korte baner med forskellig længde for de to klasser der sejler uafhængigt af hinanden. Forskellen mellem de to bådtyper er blandt andet, at J80 sejler med genaker ’ned ad bakke’ - den sejler hurtigere i medvind end Knarren og der sejles to omgange. Knarren der er en klassisk bådtype, sejler med spilet fok og sejler en gang op og ned. Sejltiden for J80 er omkring 18 til 25 minutter for hvert race, og det sikrer en dynamisk sejlads hvor der er høj aktivitet på bådene da det på blæsende og køligere dage er vigtigt at gaster og rorgænger ikke sidder og bliver kolde.

Sikkerhed og vejrlig
Når vandtemperaturen er under 5 gr. og luftfugtigheden høj, bliver vinden tungere og sejlhåndtering dermed også mere krævende, der skal tages hensyn til både og sejlere i tilfælde af mand over bord eller havari. Der kræver to mand i RIB som hurtigt kan reagere på en uheldssituation. Herudover kræver det at dommerbåden skal kunne træde til hvis der er flere personer involveret i uheldet.

Dedikeret sejltræning på to timer giver grundlaget for de ressourcer der skal bruges om sommeren

30. oktober 2022

”Nu starter sejlsæsonen”, citat Steen Mohr, der har deltaget de seneste tre år - i år tilmeldt med familien som ’Mohr Family Racing Team’.

Den 30. oktober var der fuld sol, let vind fra SØ og temperaturen 16 gr., det var forventningsfulde frivillige på dommerbåden og i RIB, såvel som de mange sejlere der fik en forrygende formiddag med fire starter for hver klasse og meget spændende starter og afslutninger, kvaliteten af manøvre stiger gerne op ad formiddagen, og der er altid nogle både der skiller sig ud. Resultaterne fra hver sejlads sendes til ’Manage2Sail’, så alle kan se placeringen umiddelbart efter hvert løb.

Vintercuppen ligger på et højt niveau med sine mange sejladser og den skarpe konkurrence mellem J80 sejlerne, som bl.a. har givet sig udslag i at de seneste 3-4 års Danmarksmestre i klassen - alle har sejlet Nivå Vinter Cup, og lokalt betragter man Vintercuppen som en nyskabelse i Dansk sejlsport og et stort aktiv i udviklingen af sporten, for nytænkning, eksperimenter og kreativitet er vigtigt for at skabe en god dag med skærpet opmærksomhed om kapsejladsens mange forskellige facetter.

Det betyder stor sejlerglæde der ofte giver en nærmest euforisk stemning. det med plejer er væk.









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *