fbpx

Vegvisir 2023: Løfter sløret for banerne - samt 'Early Bird' der gi'r go' rabat

Inkluder i Newsletter: Ja

Der bliver endnu en gang masser af udfordringer og denne udgave med mere offshore på alle tre Vegvisir Race Nyborg 2023 baner. For første gang siden 2018 skal deltagerne ikke gennem Femernsund. Og så er sejladsen velsignet med lyset fra ”Blue Moon” fuldmånen, der lyser banerne op i den ellers mørke sensommer nat.   

Der bliver både gensyn og nye tiltag, når sejlerne står ud på 2023 udgaven af Vegvisir Race Nyborg. Vanen tro bliver der på alle baner arbejdet med kombinationen af sejlads på åbent vand og sejlads i de meget snævre, grundede og strømfyldet passager. Det kræver, at deltagerne hele tiden er oppe på tæerne og 100% med på navigationen. Samtidig skal der arbejdes med omstillinger og af trim af sejl. Endelig vil sejladsen fortsat kunne byde på to nætter til havs på den lange og muligvis på mellembanen, mens den korte bane garanterer én nat på søen. I 2023 vil sejlerne være begunstiget af 100% fuldmåne netop på startdagen for sejladsen torsdag den 31. august. 

Større både kan være med
- Efter årets sejlads, hvor vi havde to afkortninger, har vi valgt at gøre den længste bane kortere. Som det er nu, skal man holde 4,8 knob i gennemsnit for at nå rundt på 48 timer. Derfor lægger vi check points ind, hvor sejlerne er forpligtet til at tjekke for baneændringer på det officielle Notice Board på sejladsen hjemmeside. På den lange bane bliver det formodentlig ved Svendborgsundbroen og Farøbroen, siger Morten Brandt fra Vegvisir Race Nyborg organisationen. 

Han fortæller også, at grunden til at Femernsund er erstattet med Femernbælt er, at gennemsejlingshøjden under Femernsundbroen kun er på 22 m, hvilket har været en begrænsning, der reelt har udelukket større både. 

- Vi har haft deltagerne på den lange bane under Femernsundbroen mange gange. Vi synes det er tid, til at prøve noget nyt. Og et rigtigt langt øst/vest-gående ben vil give sejladsens offshore-del en ny dynamik. Samtidig er der fortsat både Svendborgsund og Grønsund, hvor omstillinger og gearskift bliver afgørende, siger Morten Brandt. 

Du bliver en bedre sejler
Den midterste bane er længere, men mindre kompliceret end 2022 udgaven. Også denne bane har et langt udbrud offshore-stykke fra Marstal, forbi Gedser til Grønsund. Den korte bane er mere kompliceret end sidste år, da den både har Omøsund, Agersøsund og især passagerne af Femø og Vejrø som udfordringer. 

Alt i alt kræver de tre baner masser af forberedelse før starten og masser af opmærksomhed under sejladsen. - Jeg vil vove den påstand, at du er en bedre sejler efter at have gennemført Vegvisir Race end du var før. Du lærer nyt om farvandet du sejler i, om din båd, om værdien af forberedelse og så lærer noget nyt om dig selv, hvilket er kernen i Vegvisir Race, siger Morten Brandt. 

Banerne en for en 
Det gælder for alle tre baner, at omsejlingsretningen afgøres af vind og vejr og først bliver offentliggjort på skippermødet umiddelbart inden starterne. Neden for finder du en gennemgang af de tre baner med omsejlingsretning med uret. Fælles for de to lange baner er passagen af Femern Bælt, som omfatter sejlads gennem anlægsarbejdet for Femern Forbindelsen. Der vil blive informeret grundigt herom på skippermødet, men det vil være godt sømandskab at være velforberedt og sætte sig ind i forholdene for besejling af bæltet i god tid.

vegvisirrace 23 blue course 
Grøn bane - se den også i galleriet under artiklen 

78eren – Blå Bane
Den korte bane, der er åben for single- og doublehand bliver i en navigationsmæssig udfordring afbrudt at få længere stræk, hvor der skal sejles fart. Efter starten i Nyborg er kursen øst hen over Storebælt, hvor T-ruten skal passeres sikkert. Næste udfordringer Agersø, der skal holdes om styrbord, mens det går østover mod Femø som sejlerne skal have om styrbord.  Herfra mod nordvest med Fejø om bagbord og Vejrø om styrbord, inden det går mod nordvest og Nyborg syd om Omø. 

vegvisirrace 23 green course
Blå bane, se den også i galleriet under artiklen

158eren - Grøn Bane 
Sidste års mellemdistance er blevet lidt længere. I stedet for 158 sømil lyder distancen i år på 169 sømil. Banen har Vegvisir Race specialiteterne Rudkøbingløbet og Grønsund på tapetet. Den Grønne bane deler det første ben fra Nyborg syd på med den lange Rød bane.

Efter passagen syd på gennem Rudkøbingløbet går det videre vest over gennem farvandet mellem Langeland og Ærø med Strynø om styrbord. Marstal passeres om styrbord inden det går ud i Østersøen. Første waypoint ligger syd for Langeland, hvorefter kursen østover mod Danmarks sydligste punkt Gedser Odde.  Herfra nordover mod det ofte strømfyldte Grønsund mellem Falster og Møn. Vestover i Smålandshavet med et sidste benspænd, nemlig passagen mellem Fejø og Vejrø før den sidste sprint mod Nyborg, hvor man dog skal være opmærksom på ikke at komme for tæt på grundene syd for Omø. 

vegvisirrace 23 red course
Rød bane, se den også i galleriet under artiklen

225eren – Rød Bane
Den lange bane er til næste år forkortet med cirka 13 sømil sammenlignet med 2022 banen. Der er i 2023 gensyn med Svendborgsund. Derefter går deltagerne til det Sydfynske øhavs vestligste ø Lyø der rundes om bagbord. Herefter går deltagerne ud mod Østersøen på et meget langt ben til en kompasafmærkning nord for Dasser Ort. Derfra nordvest på til strømfyldte Grønsund, vestover nord om Femø og Fejø, men syd om Vejrø. Nord på gennem Agersøsund inden det går direkte tilbage til Nyborg. 

40% Early Bird rabat i hele oktober
Tilmelding åbner mandag den 10. oktober kl. 10.00. Early Bird prisen er40% under standardprisen. Early Bird perioden slutter med udgangen af oktober 2022. Vegvisir Race Nyborg var med 189 tilmeldte både Danmarks tredjestørste distancekapsejlads. De 157 af dem deltog doublehanded, hvilket gjorde sejladsen til Nordeuropas største doublehand-distance-kapsejlads. Tilmelding og yderligere info på sejladsens website her.  


Galleri