fbpx

KDY satser på drone kapsejladsbøjer

Inkluder i Newsletter: Ja

Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) moderniserer deres afvikling af kapsejladser i sæson 2022 med brug af højteknologisk udstyr i form af automatiserede kapsejladsbøjer.

Sammen med søsterklubberne Kongelig Norsk Seilforening (KNS) og Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) er der investeret i drone kapsejladsbøjer, som bliver taget i brug allerede i sæson 2022. Efter undersøgelse af diverse alternativer blev KDY, KNS og KSSS enige om at satse på MarkSetBot ud fra en række kriterier bl.a. tekniske, power, opdatering, præcision m.v.

KDY’s direktør Anders Myralf udtaler til Bådmagasinet om projektet - KNS og KSSS kom med ind i billedet, da de hørte, at vi havde bestilt drone mærker. Vi havde en hel del møder med dem og nogle af deres tekniske rådgivere, som ville sikre sig, at vores valg var det rigtige. Efter at have undersøgt alternative leverandører, som jeg havde været igennem, endte de også med, at MarkSetBot er det bedste valg.

Vi har samlet købt 20 MarkSetBot, hvoraf KDY har bestilt 5 sæt, KSSS 5 og KNS 10 sæt. KDY har investeret cirka 280.000 kr. for 5 komplette sæt, hvoraf det ene mærke – topmærket - er med vindmåler som leverer data, samt et mærke med tudehorn til startmærke.

Der bliver en oplæring og træning af denne nye teknologi i april, og de tages i brug til aftenmatcher og sideløbende til Drage Øresundsmesterskaber, Marblehead Trophy, Star EM, Wessel & Wett Cup, International Knarr Championship og øvrige stævner i år, dog ikke 29er EM. I første omgang koncentrerer vi os om stævner, men senere også træningssejladser og lignende. 

KDY har testet flere typer, og MarkSetBot er klart vores nr. 1 valg ud fra de nævnte kriterier. Vi vil uddanne en håndfuld hardcore frivillige, som kan være med til at understøtte den videre træning af flere frivillige, sådan at det på den måde breder sig indenfor klubben.”

Besparelser og bæredygtighed
Drone kapsejladsbøjerne betyder, at en kapsejladsarrangør vil kunne opnå en nemmere håndtering af baneudlægning samt baneændringer. Samtidig kan opnås besparelser på følgebåde/RIBs og brændstof, og dermed kan man også reducere antal frivillige på vandet.

Mærkelægning kræver traditionelt tid, ressourcer og personale i mærkebåde, som manuelt placerer og forankrer mærkerne. Især på dybt vand og/eller blæsende forhold tager mærkesætning tid og MarkSetBot’s robotbaserede sejlbøjer med selvkørende batteridrevet motor og GPS-teknologi kan gøre placering og omplacering af mærker meget lettere, idet der principielt ikke skal anvendes ankre og mærkebåde.

En række processer bliver automatiseret og kan styres via en app, herunder udlægning af mærker, korrektion af startlinje, mållinje samt mærkeændringer, idet dronebøjerne kan dirigeres til nye positioner. Anders Myralf fortsætter - Man vil i princippet kunne afvikle en aftenmatch uden brug af dommerbåd, og i stedet på skift gøre en af bådene på ansvarlig med en Ipad, som kan lægge kurser og afstande til mærker og start.  Når vi har lært MarkSetBot at kende, forventer vi efter vidensdeling og træning at kunne reducere antal RIBs, så besparelsen af bemanding til en aftenmatch er måske 8-10 frivillige og til stævner måske 5-8 frivillige. Vi forventer endvidere at opnå en større reduktion af bemanding, brændstof, brug af RIBs og alt udstyr til almindelige bøjer og ankre, ligesom man opnår en nemmere håndtering som baneleder, og så er det bæredygtigt at passe på vandklimaet.”

Første kapsejladsarrangør i Danmark
KDY bliver altså den første klub i Danmark, som implementerer drone kapsejladsbøjer i forbindelse med afvikling af deres kapsejladser. Dansk Sejlunion og andre større kapsejladsarrangører vil helt sikkert følge KDY’s initiativ nøje. Dansk Sejlunion har i mange år haft de populære TORM Kapsejladstrailere, som har været benyttet af klubber i hele landet ifm. større kapsejladser. En ide kunne måske være at etablere nye Kapsejladstrailere med drone kapsejladsbøjer, idet det for mange klubber vil være en alt for stor investering i relation til relativt få kapsejladser. Den er givet helt gratis videre herfra...

Bådmagasinet talte med en anden af landets største kapsejladsarrangører Sailing Aarhus, og kapsejladsansvarlige Per Hjerrild fortæller - Vi følger meget interesseret udviklingen i de klubber du nævner - men har endnu ikke robot-bøjer på programmet som en del af vores strategi. Så det bliver ikke i sæson 2022 man kommer til at se dem hos os. Vi vil gerne være klogere på en del af de emner som du nævner - og på et mere overordnet plan går min største nysgerrighed på, om konceptet egner sig til alle de sejladskoncepter vi pt. afvikler - og om der reelt er en besparelse på mandskab og RIBs.

For eksempel er mærke-RIBs ved mange stævner jo også en del af sikkerheds-setup’et, og den opgave har jeg svært ved at se bøjerne overtage. Kan bøjerne anvendes i alle sejladskoncepter, og hvis ikke, er vi så nødt til at have begge muligheder ? Og er den eventuelt besparede ressource på vandet så blot flyttet til land til klargøring og vedligehold ? Men vi syntes som sagt det er rigtigt spændende og innovativt. Vi har derfor også planer om i den kommende sæson at besøge en af de klubber du nævner for at høre om erfaringerne, så vi kan lægge en strategi for hvad der skal ske. Så måske i 2023.”

Hvordan fungerer drone kapsejladsmærkerne ?
MarkSetBot dronebøjerne er selvkørende og bruger GPS-teknologi til at nulstille et bestemt sted og holde positionen uden anker, indtil man instruerer dem i at bevæge sig. Med et brugervenligt mobilt interface og ubesværet ompositionering gør de præcis banestyring under alle forhold enkel uden komplekst udstyr og samtidig med færre frivillige.

Batteristrøm er en kritisk komponent i MarkSetBot-systemet. Bøjerne drives af et 100 Ah lithium-ion-batteri og er påvirket af, hvor meget bøjen ​​skal rejse (kursændringer eller motorkørsel til banen), vindhastighed, bølger og strøm. Producenten angiver, at med 8-10 knobs vind med 1-2 fods bølger kan bøjerne holde position i mere end 24 timer. Under blæsende forhold (over 20 knob) skulle bøjerne generelt kunne holde position i 16-20 timer, hvilket burde være tid til en normal stævnedag. MarkSetBots rapporterer deres batteristatus i appen, inklusive batteriets tilstand, nuværende strømforbrug og procentdelen af ​​resterende strøm, så man altid er udstyret med opdaterede data. Bøjerne kan oplades ved traditionel opladning eller solceller.

MarkSetBot app’en har 14 forudindstillede banesystemer, men man kan få hjælp af producenten til at udvide med nye banekonfigurationer. App’en viser blandt andet batteristatus, vinddata (hvis man har en Bot med vindmåer), giver mulighed for at styre hornsignaler (start, baneændringer og mål), ligesom man kan følge Bot’erne tidsmæssigt, når de dirigeres til ny position. Endvidere kan man dele banen med andre i løbsledelsen samt sejlerne. Og man kan kombinere brugen af Bots med traditionelle mærker.

App’en RaceOS parrer MarkSetBots med tracking, et hornsystem og et vindinstrument og samler alle dataene sammen for autonomt at gennemføre en sejlads. RaceOS kan håndtere alle dele af løbsstyring eller kan levere data og udstyr til at sætte baner. Uanset det valgte automatiseringsniveau, kan RaceOS hjælpe med at gennemføre en kapsejlads. Man kan bruge "Fuld Course Automation" til klubløb, hvis der er mangel på frivillige. Til en mesterskabsregatta med en professionel PRO er "Mark and Sensor Automation" det korrekte valg, og Bot’erne er under PRO’ens kommando, som via instruktion vil afgive hornsekvenser, signalere kursændringer, give konstante vindaflæsninger og historiske data.

Med fuld automatisering inkl. et tracking abonnement vil man kunne sætte starttidspunktet og vælge banetype, hvorefter Bot’ene sejler til deres position. App’en styrer hele startproceduren. Start, mærkerundinger og mål bliver alle registreret automatisk baseret på de trackere, der er på hver båd. Disse data kan sendes til websteder som YachtScoring og SAP Sailing Analytics.

OCS (for tidligt over linjen, red.) registreres og automatisk afgives et lydsignal via en sensor på hver deltager, og der sendes en meddelelse sendes til deltagerens smartphone eller smart-ur. Bot’erne vil endda videresende meddelelser over VHF. Ved baneændring får deltagerne besked på smartphone og/eller smartur, og signalerne fortsætter, indtil den sidste deltager har rundet. Hvis sejladsen udsættes eller opgives lyder et horn, og sejladsen nulstilles for at forberede det til at blive gennemført på ny.

Fagre nye verden! Mulighederne er mange - du kan læse mere om MarkSetBot her.


Galleri









Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL





Udvalgte artikler *