fbpx

Schönherr leger med 'de tunge' drenge ved Bacardi Cup i Miami

Inkluder i Newsletter: Ja

Sig navnet 'Coral Reef Yacht Club' og Bacardi Cup i Miami - så bliver det ikke meget bedre, basta.

Jørgen Schönherr og Jan Eli Gravad er den eneste danske Starbåd som har valgt at deltage ved dette traditionsrige stævne som har været afholdt 90. gange tidligere. Det er altså det 91. stævne i år, som tæller samtlige af de helt store navne i Star'ens historie.

Hele 11 tidligere verdensmestre er samlet her med Augie Diaz/Bruno Prada - Melleby/Revkin (vinderen fra Troense 2017, red.) - Diego Negri/Sergio Lambertenghi - Paul Cayard/Mark Strube - Robert Scheidt/Brian Fatih, blot for at nævne nogle fra top-10 efter mandagens første sejlads. 

Schönherr kom mega flot fra start i det 71 båds store felt. Efter lidt venten og 'nissehuen' oppe lykkedes det baneledelsen at få feltet afsted. Det skete efter en flot ceremoni hvor Starsejlerne ærede Sir Durward Knowles, en af Starbådens legender, der dødede som 100 årig den 24. februar. Knowles blev begravet på Bahamas, og alle bådene pegede, inden startproceduren, stævnen i kurs 100 - netop mod Bahamas, som en gestus til den tidligere OL guldvinder tilbage fra 1964. 

Schönherr beretter

På Facebook beretter Jørgen Schönherr fra mandagens sejlads: Vi nu endelig kommet i gang med Bacardi Cup. Et stævne som både Jan og jeg har haft et stort ønske om at deltage i i mange mange år. Og konkurrencen er helt i top med en stjernerække af topteams – heriblandt ikke mindre end 11 forskellige tidligere rorsmænds verdensmester og/eller OL mestre i Star, samt et tilsvarende antal super gaster.

Forud stævnets start har vi brugt nogle dage med træning og trimning af vores nye båd. Vi har haft koblet os på noget træning som Fritjoff Kleen har arrangeret, sammen med et par andre både, hvor Christian Rasmussen har givet god sparring. Vi føler, at vi har god fart i båden - både på kryds og slør og at manøvrerne er blevet acceptable.

I første sejlads fik vi en god start. Selve startlinen var delt i to separate halvdele med dommerbåden i midte. Vi startede midt på den styrbord linie og fik hurtig fri vind med en fin timming på linjen, godt hjulpet af vores Pro Start kompas. Vi havde god fart og fik slået godt på springene og rundede da også topmærket som nr. 6.

På lænseren rykker vi tættere på de forreste ved at forsvare styrbord fløj og efter den førende irer får en strafomgang for pump lå vi helt fremme på linje med de forreste to både.

Dyr bomning

Desværre får vi bommet lidt for tidligt ind i banen og bliver dækket af de bagfra kommende både og bliver desværre tvunget til at tage det bagbord gatemærke ved bunden.

Det får katastrofale konsekvenser, da venstresiden hurtigt får en stor fordel. Vi taber derfor mange både på krydset da vi holder til styrbord side af banen indtil vi kan slå efter at de lænsende både har passeret. Desværre vælger vi også forkert på lænseren, da vi vælger styrbord side af banen (som oftes er den favorable her i Miami) og ender som nr. 26 i mål.

Vi lavede nogle ærgerlige fejl i dag, men er fuld af fortrøstning for de næste sejladser.

Både på land og på vandet fungere alt perfekt her til stævnet, og der er ingen tvivl om at Bacardi Cup er en fantastisk stævne med en imponerende historik. Vi glæder os til de næste dage

Link til den samlede resultatliste her

Schonherr

Schönherr/Gravad til højre i billedet. Starbådene fik gennemført mandagens sejlads i noget nær optimalt vejr. Efter vinden havde bygget op nåede den 12 knob, dog fra skiftende retninger - men så er der jo noget at slå på :-) Foto: Tim Wilkes

 









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *