fbpx

Finsk tech-startup 'Skipperi' rejser formue til vækst

Inkluder i Newsletter: Ja

Med støtte fra Yamaha Motor udvider den finske tech-startup Skipperi nu sin delebådstjeneste til Australien og USA.

Den finske startup Skipperi, en delebådstjeneste - nu også med 'peer-to-peer' bådudlejningsplatform, har rejst €7 mio. i det man kalder for en serie A-finansiering. Kapitaludvidelsen blev ledet af Yamaha Motor, hvor Baltiska Handels Sverige, Matu Capital og HP Capital også deltog. Virksomheden vil bruge pengene til at finansiere sin internationale ekspansion til Brisbane, Australien og flere steder rundt om i USA, og samtidig styrke sine platforme og techteam, som det fremgår af fremsendte pressemeddelelse.

Det er Skipperis mission at gøre sejlads lettere tilgængelig, mere overkommeligt og bæredygtigt - og der tilbydes to forskellige tjenester, begge med det formål at få flere mennesker sikkert på vandet.

Kvinderne skal bag roret

En dedikeret målsætning for Skipperi er at få flere kvinder til at tage roret og sejle - det kan være svært i en verden, der traditionelt set ellers har været meget mandsdomineret. I et forsøg på at gøre det så nemt og sikkert som muligt og få flere nye sejler-kvinder ved roret, sørger Skipperi for praktisk træning til nye medlemmer, og samarbejder med organisationer, der promoverer kvindelig sejlsport, såsom She Captain i Sverige og Womens World Match Tour i Danmark.

“Vi vil gerne gøre det nemt og tilgængeligt for alle at komme ind i sejler-verdenen. Denne verden har historisk set altid været svær som ny sejler, og har været forbundet med store omkostninger. Det skal vi lave om på. Vi ser tydeligt, at der er et behov, når 53% af vores medlemmer angiver omkostninger, både i tid og penge, ved at eje båd som et afgørende parameter for at blive medlem hos os og vælge egen båd fra
, forklarer Bo Hilding, CEO i Skipperi Danmark og fortsætter: Så vi arbejder konstant mod at udvide vores flåde og forretning så flere mennesker sikkert og økonomisk kan nyde vores fantastiske hobby og livsstil,”

Man må godt være begynder
Skipperi tager sig af bådenes vedligeholdelse, forsikring, bådpladser og vinteropbevaring. Og for at sikre sig, at alle føler sig trygge og godt klædt på til at sejle, så tilbydes der både teoretisk og praktisk træning gennem Skipperi Academy.

“Vi opfordrer også højlydt til, at det er helt okay at være begynder. Det er helt okay at misse en enkelt bøje, og det er okay at øve sig i at lægge til kaj og lave havnemanøvre i sidevind. Der er brug for, at vi kommer af med det elitære i sejlads og den fordømmende attitude, der er alt for mange der har overfor voksne begyndere,”
fortsætter Bo Hilding.

Eneste techvirksomhed fokus på at få flere på havet
“Skipperi er en essentiel partner for os,” siger Toshiaki Ibata, Chief General Manager, Marine Business Operations hos Yamaha Motor, og fortsætter “De er den eneste techvirksomhed, der har udviklet og allerede driver en effektiv digital platform, der er i stand til at levere en tjeneste, der hjælper flere mennesker med at komme på havet. Vi håber at skabe et stærkere forhold og accelerere udviklingen af deleøkonomien gennem denne investering”.

Drøn på data-drevet
Med Skipperis anvendelse af geofencing og AI, bliver medlemmer alarmeret ved lavvande, restriktioner om fart eller fartbegrænsninger i særlige områder som havne og naturbeskyttede områder. Dette fungerer gennem bådens kortplotters GPS signal, hvortil en notifikation vil alarmere, hvis sejleren f.eks. overskrider fartbegrænsningerne. Med AI kan eventuelle skader også blive identificeret og lokaliseret. Skipperis serviceteam vil hertil modtage en notifikation herom, for da at kunne reparere skaden.

Over 40.500 reservationer blev foretaget med Fleet i 2022, hvor en gennemsnitlig tur var 3,8 timer og med en gennemsnitlig distance på 16 sømil. Fokus på den cirkulære økonomi har gjort Skipperi populært i de større byer, hvilket har resulterer i meget eftertragtede havnepladser, som gør det muligt for mange hundrede mennesker at få gavn af havnen, fremfor blot én husstand.

Siden grundlæggelsen i 2017, har Skipperi rejst investeringer for 12,6 mio euro og opererer i øjeblikket i mere end 40 lokationer fordelt over Finland, Sverige, Norge, Danmark, New Zealand og Canada.
Kilde: Pressemeddelelse / redigeret

 









Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL





Udvalgte artikler *