fbpx

Reese Marin: Vi har ligget vandret for at kunne levere nye både til tiden

Inkluder i Newsletter: Ja

Normalt er ca. halvdelen af de kunder, der træder ind ad døren i bådforretningen Reese Marin i Aabenraa, fra Tyskland. Men dette år skulle snart vise sig at være alt andet end normalt for de fleste bådforhandlere. Reese Marin var ingen undtagelse.

– Vi havde i begyndelsen af året været på messe i Düsseldorf og bestilt mange nye både til vores kunder, da Danmark lukkede sine grænser på grund af corona-smitten, og så kunne vores tyske kunder jo ikke komme til landet. Det gjorde os ærligt talt lidt blege, fortæller bådehandler Henrik Reese.

Men allerede i løbet af det tidlige forår dukkede en ny tendens op. Danskerne begyndte at efterspørge både som aldrig før. Charterferier blev aflyst, og i stedet vendte danskerne blikket mod sommerhuse og sejlsport nu, hvor ferien skulle holdes hjemme.

– Vi begyndt at sælge ud af de både, vi havde taget hjem, og snart var der udsolgt. Vi fik pludseligt travlt med at bestille nye både fra værfterne, men flere af dem arbejdede på nedsat tid på grund af corona. Hen over sommeren kunne vi alligevel konstatere en betydelig meromsætning i forhold til sidste år, fortæller Henrik Reese og fortsætter

– De fleste salg er gået til den købestærke kundegruppe i alderen 35-60 år, som er gået bredt efter de kendte kvalitetsmærker. Men vi har også set pensionister og børnefamilier, der er kommet ind og har investeret i en ny sejl- eller motorbåd. Børnefamilierne går nu lidt mere efter noget med sejl end de seneste mange år, og for første gang har vi så i nyere tid solgt næsten lige mange sejlbåde som motorbåde. I år er vi også lige blevet Importør og eneforhandler af de spændende dækshusbåde Moody 41-45-54 DS og 41 Classic fra Hanse Yacht. Den første af den helt nye 2020-model Moody 41 DS er allerede solgt til en sejlerfamilie i Danmark, så det lover godt.

Brugtbådsmarkedet og salget er kommet til at fylde noget mindre, fordi sejlerne beholder deres både nu, hvor de ikke kan rejse. Det mærker vi i stigende grad, til gengæld så kom tyskerne tilbage, så snart de igen kunne krydse grænsen, og med en ny, midlertidig tysk momssats på 16 procent indtil årsskiftet, hvor den tidligere var 19 procent, har der ligefrem været en fortjeneste i, at deres bådkøb var blevet udsat. Selv i dag, hvor sejlersæsonen går på hæld, er salget af nye både hos Reese Marin kun aftaget lidt.

– Den store efterspørgsel har betydet, at vi nu er langt foran med vores bestillinger for at nå vores årlige omsætning. Skal man have en båd til næste år, så skal den bestilles inden den 1. februar, for at kunne blive leveret inden sommerferien 2021, men de fleste bestillinger til næste år er længe begyndt at rulle ind her i efteråret, som er vores egentlige højsæson, fortæller Henrik Reese, der kan notere sig, at have gode bestillinger på flere motorbåde fra Marex-Targa-samt sejlbådene fra Dehler, Hanse og Moody.

– Jeg taler med sælgere og kolleger, som sælger andre bådtyper end os, og alle fortæller det samme, at de har haft en meget god sæson. Og selv om det er første gang i mine 50 år i branchen, at jeg oplever, at en krise giver medvind, så passer vi jo lidt på pengene her i Sønderjylland, for i den her branche kan fremgang vende på en tallerken. Det har vi set før, men lige nu er der grund til optimisme i hele branchen, slutter Henrik Reese.

henrik reese

Hos Reese Marin har man denne sommer ligget vandret for at nå det hele, men der har da heldigvis også været tid til en tur på vandet.









Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL





Udvalgte artikler *