fbpx

Næste generation match racing båd

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

En prototype planlægges søsat i september 2014 og skal være tilgængelig for testsejladser hele efteråret, men båden er allerede nu tilgængelig i markedet for privatpersoner, klubber og match race arrangører til en attraktiv pris. Bådmagasinet har fået oplyst et prisniveau på ca. ¾ mio. kr. for en komplet båd.

De første både er solgt til Brandsport, og vil blive anvendt i Marstrand første gang i 2015.

Projektet er et samarbejde mellem en række virksomheder: Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts og Hong Kong First Pacific Ltd. (finansielt selskab). Det ungarske værft Pauger, som blandt andet byggede RC44 flåden, er allerede begyndt at bygge plug og form til Brandspot 38.

Det bliver naturligvis spændende at se, om den vil blive købt og anvendt af andre af arrangørerne i Alpari World Match Racing Tour’en, samt naturligvis klubber, match race centre og private sejlere.

Lidt historik om DS 37

DS Match Racer 37 – i daglig tale DS37 – blev designet af Lars T. Olsen og Jacob Vierø i 1992 for Dansk Sejlunion, da man besluttede at sætte gang i udviklingen af match racing i Danmark.

Båden blev i 1993 sat i produktion, de første både blev købt af KDY, Marselisborg Match Race Center samt Idrætshøjskolerne i Oure og i 1994 blev de anvendt til det første EM i Skovshoved, ligesom til årlige ISAF grade 1 stævner, VM'er, EM'er, ISAF Nations Cup og andre internationale match racing stævner i Danmark de sidste 20 år.

Endvidere har DS37'eren været grundstenen i VIP arrangenter, team building og eventsejladser i Skovshoved og Middelfart, hvor mange tusinder firmakunder og -medarbejdere for manges vedkommende stiftede bekendtskab med sejlsporten for første gang.

Der blev i årenes løb produceret 32 både til Danmark, Sverige og Norge, og DS37’eren blev betegnet som verdens bedste match race båd af mange af verdens bedste sejlere. Den anvendes fortsat af KDY, Match Racing Denmark, Næstved Sejlklub og Oure, samt i Sverige og Norge.

Det lykkedes aldrig at udbrede DS 37’eren udover Norden, bortset fra at to svenske både på et tidspunkt blev flyttet ned til De Kanariske Øer.









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *