fbpx

Amerikanerne klapper hesten, men ser fremad

Inkluder i Newsletter: Ja

I USA er alting større, således også deres Boat shows. 

Verdens største af slagsen er netop blevet rundet af. Det blev afholdt i Miami i dagene 14.-18. februar med over 1.000 både udstillet, over en milliard dollars i omsætning og med over 100.000 besøgende. Sådan har det været hvert år i de senere år, og 2024 var formodentlig ingen undtagelse.

Den overordnede stemning i Miami beskrives af International Boat Industry som positiv, men måske en smule afdæmpet i forhold til de to tidligere år. Og det kan næppe overraske.

Dels har bådbranchen de forgående år haft forrygende travlt med storsalg af nye både under og efter Covid-krisen. Og dels er bådbranchen ligesom andre brancher i øjeblikket ramt af det høje renteniveau, der lægger en dæmper på salget og for producenterne at sætte nye projekter i søen – so to speak. 

Udstillere havde håbet på en rentenedsættelse på vej ind i verdens største bådmesse, men meddelelsen i slutningen af ​​januar om, at den amerikanske centralbank ville fastholde renterne på det nuværende 5,25 % til 5,5 % niveau, dæmpede ethvert håb om et løft i detailsalget i februar. Alligevel blev nye produkter afsløret, salg blev foretaget og fremtidige kundeemner etableret, omend i et mere konservativt tempo end det, der er set over de seneste to år.

IBI’s News team skriver videre, at trods den afdæmpede atmosfære kunne man se nogle klare tendenser. 

Samarbejde er konge: Mange af udstillerne gjorde en dyd ud af at fortælle om deres partnerskaber med førende leverandører i andre segmenter for at positionere deres produkter for at have det stærkest mulige udviklingsmiljø. 

Beskedne innovationer: Der var flere udstillere, som debuterede med nye produkter, men det var fortrinsvis videreudvikling og forbedring af eksisterende produkter end helt nye innovationer, som prægede billedet.

3000 hestekræfter: Til trods for et nyt brintpåhængsmotorkoncept fra Yamaha og Mercurys nye højspændingselektriske motorkoncept, så er det stadig de store forbrændingsmotorer som vækker mest interesse i Miami med nye lanceringer som Mercury Racings 500R påhængsmotor, nye 350 hk påhængsmotorer fra Yamaha – ligesom Honda, Cox og Volvo Penta også var godt repræsenteret med de kraftige motorer.

Strømmen af besøgende i den elektriske afdeling - Electric Propulsion Pavilion – beskrives som lidt stille. Der var derimod en stærk og vedvarende strøm af besøgende til de større både, mens der var mindre fokus på både under 40 fod, der hovedsagligt blev udstillet ved Miami Beach Convention Center.

De samlede udsigter for detailsalget er dog fortsat positive ifølge IBI og den store amerikanske producent Brunswick Corp har netop meldt ud, at flere detailhandlere under messen har meldt om en stærk fremgang i salget af især påhængsmotorer, blandt andet fra Mercury. 

Lige som bådproducenten Sea Ray rapporterede det højeste enhedssalg og detailomsætning på messen siden før pandemien, med enhedssalget steget med mere end 25 % i forhold til 2023, inklusive særligt stærke ordrer på sine Sundancer-modeller.