fbpx

Også 'EL' på Boat Show - men hvor meget?

Related Articles: Mercury Marine præsenterer ny serie af elektriske påhængsmotorer, J/Boats satser elektrisk med Torqeedo
Inkluder i Newsletter: Ja

I forlængelse af Bådmagasinet store El & Hybrid tema, som fylder over 20 sider i seneste udgave af vores trykte medie, der er det helt naturligt at se nærmere på emnet - hvor meget kan du opleve fra el-verden på kommende Boat Show i Fredericia?

Den helt store udfordring når talen falder på el- og motorbåd, handler om distance, og muligheder for at lade i havnene rundt omkring, men som Øyvind Bordal skriver i en af de mange artikler i temaet:

"Den elektriske revolution har sat gang i en tsunami af innovation og har bragt nye designere og producenter ind på markedet. Og vi har kun set begyndelsen. Måske fordi de ikke er syltet ind i vanetænkning, er mange af de nye aktører i stand til at se opgaven med helt nye øjne. Omvendt kan man sige, at benzindrevne påhængsmotorer ser ud, som de gør, fordi der skal sidde en forholdsvis stor og tung forbrændingsmotor på toppen af den.

Motorens størrelse, vægt og tekniske krav i øvrigt har defineret påhængsmotorens design, som derfor har været groft sagt uændret i mere end 100 år. Elektrisk drift åbner for helt nye måder at lave en påhængsmotor på. Selve motoren fylder meget lidt og vejer heller ikke ret meget. Det er batterierne, som tager plads og tilfører vægt – og de kan placeres eksternt eller internt, ligesom en benzintank i en traditionel påhængsmotor. Propellen kan også laves på andre måder, end dem vi kender. 582 forside

I det hele taget er det befriende at se, hvor mange anderledes produkter, der er kommet på markedet i løbet af meget kort tid."

Bådmagasinet #582:
Med et online abonnement til kr. 35,- får du adgang til det hele. Klik på forsiden...


Mød dem på Boat Show

Tyske Torqeedo, som siden 2005 har udvikle deres el-motor-program, vil være at finde med egen stand på Boat Show, lige som EPTechnologies vil være at finde i Fredericia. 

Hos Palby Marine kan du se nærmere på deres el-påhængsmotor Epropulsion, ligesom du også kan opleve en sprit-ny el-motorbåd, som i fremtiden vil indgå i Skipperi’s flåde for delebåde.

- Vi har premiere på en ny elbåd, som er udviklet sammen med finske Q Yachts (se galleri, red.). Den er knap syv meter lang og har bord, bænke og solseng og er perfekt til grøn og støjfri city-cruising, for eksempel rundt i Københavns kanaler. Den tager sig rigtig godt ud og har en god rækkevidde, og vi forventer at nå op omkring 20-30 eksemplarer i 2024, siger Bo Hilding, fra Skipperi. 

Monteret med Avator
Båden leveres med en Avatar el-påhængsmotor, som kommer fra en af verdens største producenter af traditionelle bådmotorer, amerikanske Mercury, som naturligvis også har rettet fokus på el-området - de første motorer fra Mercry, har blandt andet udmøntet sig i den nye konceptserie med Avator el-påhængsmotorer, som du også kan opleve på Boat Show i Fredericia.  


Galleri









Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen





Udvalgte artikler *