fbpx

Se highlights fra Plymouth - lavede Slingsby egentlig en 'Hollywood' ?

Inkluder i Newsletter: Ja

Sidste weekend skrev Sehested og Co. historie, da de for første gang i teamets lidt over 2-årig levetid sikrede sig plads i SailGP-finalen, som blev sejlet ved Great Britain Grand Prix i Plymouth.

Det var vanskelige forhold, med svag til jævn, og til tider meget springende vind der blev sejlet under. Alle teams havde brug for at kæmpe for hvert et point, for at nå den finale, som Team NZL, efterfølgende vandt. 

Vejen til finalen var derfor også for det danske team meget tæt. Efter at være startet noget sløvt på førstedagen med en placering som nummer 8 & 5, så gik det søndag den rigtige vej for Sehested & Co. Ved en kæmpe vinddrejning lå teamet på den rigtige side - her taler vi om 60 grader, noget der havde fået enhver anden banesejlads til at blive skudt af (det gør man ikke i SailGP) - og alt i alt sluttede det danske team af med hele tre andenpladser, lige akkurat nok til at nå finalen. Men, der skulle faktisk lidt mere hjælp til udefra. 

Straf til GBR
En straf få hundrede meter før mål i femte sejlads, sendte Sir Ben Ainslie og hans GBR team ned på tredjepladsen i den sejlads, så de sluttede á point med det danske team, og da Sehested & Co. dermed blev noteret som to’er i samme sejlads - bedre placeret end GBR, så gik finalepladsen til Danmark. 

I denne form for race dømmes der på vandet, med hjælp fra land (en slags VAR, red.) - hvor en kompetent jury ser med på skærme, hvor de blandt andet har en ‘ghost-boat’ som kan vise ‘hvad-nu-hvis’..? Det hele drejer sig om ganske få meter og med høj fart, så det kan være svært for det blotte-øje, at se hvad der sker, og hvad der skal dømmes i de enkelte situationer. 

Men, GBR og Ainslie fik altså en straf i en klassisk styrbord/bagbord situation, hvor juryen vurderede at GBR skulle have gået af vejen for AUS og Slingsby.

Noget uklædeligt var Ainslie efterfølgende ude og tale knapt så pænt om den beslutning - bestemt ikke noget som klæder en deltager, som ved - at beslutningen ikke bliver lavet om. Det gør den forøvrigt yderst sjældent - hvis nogensinde!

Men, et screenshot fra nedenstående video er ganske interessant. Når vi ser AUS’ kurs mod ‘mødet’ så falder Slingsby altså noget af, for at ‘ramme’ GBR, for så efterfølgende at skære op. Det er jo især sidste manøvre Slinsby 'har brug for' at vise, så det tydeligt fremstår som om han bliver nød til at undvige kollision! Havde Slingsby holdt kurs havde det ikke været nødvendigt - og jo, det kunne godt ligne en Hollywood, som Ainslie udtrykte det efterfølgende.

But, that's the name of the game...

Se highlights fra Plymouth her:


Galleri









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *