fbpx

Vendée Globe 2020: Derfor sejler nye IMOCA 40 knob - også video

Related Articles: Sehested: IMOCA en god idé i The Ocean Race, Til FN-møde i foilende IMOCA, Vendee Globe: Boss'en først over Ækvator
Inkluder i Newsletter: Ja

Starten på næste Vendée Globe ligger godt og vel et år frem i tid, og nye både bliver nu trukket frem fra bådebyggernes haller. Sejladsen er på sin vis en slags singlehand, offshore version af America’s Cup – forstået på den måde, at der investeres enorme pengesummer i udvikling af ekstreme teknologiske løsninger, i et kapløb om at skabe den hurtigste båd. Og alt sammen til én enkelt sejlads.

Kvantespring
Også i Vendée Globe handler det selvfølgelig om foiling, og der er sket kvantespring siden sidste version af racet. Her var alle de bedst placerede også udstyret med foils, men bådene den gang var designet til at sejle uden at være i foiling-modus. Foils var i høj grad noget, der blev eftermonteret. En enkelt undtagelse var Alex Thomsons Hugo Boss, et team som altid opererer i den mest ekstreme ende af feltet. De byggede den hurtigste båd, men desværre knækkede den ene foil syd for Cape Town. Thomson sejlede alligevel ind til andenplads, hvilket fortæller noget om at de var på rette spor, med sin hårde satsning på foils.

Foils fra starten
Først nu er designerne nået så langt, at foiling på åbent hav er noget man satser på helt, fra de første streger bliver

...
Vil du læse mere? Log ind
Bliv abonnent og få fuld adgang til vores artikler
Ønsker du Båd Magasinet ? Se hele udvalget af abonnementer



Seneste nyheder





SailGP

Barselsvikaren - nu med fast job

Kort nyt

KDY Sharks på podiet i Portugal

Kort nyt

Museet for Søfart står til at miste millioner af kroner

Kort nyt

Træk en kajak i automaten på Rørvig Havn

Kort nyt

Sejlsportens store succes: Kvinderne stormer frem

Kapsejlads

Rindom topper verdensranglisten

Kapsejlads

Ocean Globe Race: 5.000 sømil uden varm mad og kaffe?

Kort nyt

Stærk duo overtager roret i KDY





Udvalgte artikler *