BÅD 556: Kan man tale om Sejlsportens Udkantsdanmark?

Se, det spørgsmål stiller chefredaktøren ud i åbent forum, og savner fælles action fra Øresund. Her er der ikke kun tale om kritik som får lov til at svære i luften, men også med gode forslag til hvordan udfordringerne løses. Læs lederen i den seneste udgave af magasinet BÅD, som er på gaden i november måned.

Leder:

Der tales i dagens Danmark, og i mange forskellige sammenhæng, om skævfordeling. Dette begreb kan man desværre også bruge i dagens Sejlerdanmark, hvor aktiviteterne på kapsejladsbanerne for kølbåde, efterhånden er koncentreret i få dele af landet. 

De store sejladser som umiddelbart falder mig ind er: Vegvisir, rundt i Smålandsfarvandet. Palby Fyn Cup, Classic Fyn Rundt, Silverrudder, alle tre sejladser rundt om Fyn. Brandsø Rundt, og ikke at forglemme AFI2 Star, der som regel er udsolgt på få minutter. Læg dertil alt andet hvad der foregår i Aarhus, med deres store og flotte Internationale Sejlsportscenter i centrum. Sammenlignet med de sejladser rundt omkring i landet, så blegner det noget, når remsen skal skrives for de store kølbådssejladser, samt stævner i Øresund.

Jeg er ikke i tvivl. Inden for kapsejlads med kølbåde, der ligger ’udkants-sejler-danmark’ i Øresund. Vi skal helt tilbage til 2016 hvor der senest blev afviklet et stort Internationalt stævne. KDY var vært for ORC VM. Jeg er udmærket klar over Vedbæk Sejlklub, som afvikler Stelton Cup bør tælles med, men jeg er bange for sejladsen kan være udfordret. Som et af de eneste tilbageværende store kølbådsstævner i Sundet, forudser/frygter jeg, at sejlere som kommer lang vejs fra, kan risikerer at vælge et endags stævne fra.

Hvad er der så galt med kølbådssejlads i Øresund?
Det er helt sikkert ’million-dollar question’. Havnene fra Gilleleje i nord til Vallensbæk i syd bugner med både, og på en herlig sommerdag er Sundet såmænd fyldt til bristepunktet. Men, der sejles med slæk på skøderne - (læs tursejlads, red.).

Lad mig komme med et forslag. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange, for i Aarhus har de vist hvordan det skal gøres - ordet kaldes, samarbejde.

Hvorfor ikke etablere ’Sailing Copenhagen’?
Når jeg bevidst har udeladt Øresund, så er det i håbet om også at kunne udtale navnet udenlands. Det vil med sikkerhed være muligt at tiltrække mange både fra både Tyskland og Sverige. Danmarks  største sejlklub ligger i området. Den gode gamle Hr. Møller har ikke levet forgæves, med citatet ’ Dem der har evnen har pligten’. Hvorfor ikke invitere til dialog klubberne imellem? Få etableret en forening på tværs af klubberne, med en stærk og aktiv bestyrelse, der sammen med en daglig leder sætter disse arrangementer på dagsorden.

Skal Øresundsugen genoplives som Copenhagen Sailing Week?
Der kunne sejles med  Optimistjoller fra Sletten, J-klasserne kan sejle fra Nivå, hvor de er stærke i den disciplin, der kan foiles fra Rungsted, Vedbæk Havn kan nemt rumme større klasser, mens de helt store kølbåde kan sejle fra Skovshoved, blot for at nævne nogle muligheder.

Tænk et liv og samarbejde der vil blive skabt på tværs af klubberne, og Udkants-sejler-danmark vil pludselig være en by i Rusland.

Chefredaktør

Søren Øverup

I udgave nummer 556 af magasinet BÅD, får du - som altid fristes vi til at skrive, et magasin med 'lidt af hvert' fra den maritime verden

Her på sitet kan du læse Øverups leder, nederst, men se også:

 

Indhold i BÅD / 556:

6 Kort & godt

10 Anne-Marie Ringdom nomineret

14 X-79 D-1 efter 40 år

20 Mere fokus på sikkerheden

22 Greenline 39: Diesel, hybrid eller el-motor

28 Nye bådebm11 2019

30 Trends i båd-design

36 Er din båd vandtæt?

40 Autonom søopmåler          

48 Hvor der er vije er der vej

54 Linder arkip 530

58 Kanalsejlads i Europa

64 The ocean race til Aarhus

73 Gør det selv : Nåddepest

80 Guiden

82 Læs i næste nr. 

 

 








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen