Flex 18 Cabin

Der er nostalgi i luften, når Klaus Christensen søsætter sin nye Flex 18. En hyggelig lille klinkbygget motorbåd med godt cockpit og et lille ruf forude. En klassisk halv-kabinebåd til brugs- og fritidssejlads, som har rødder helt tilbage til tresserne, hvor ethvert glasfiberværft i Skandinavien havde sin model, som for øvrigt havde forbillede i endnu ældre træbåde.


Med 70 hk firetakter på agterspejlet er Flex 18 lidt af en hurtigløber, og manøvrerer glimrende. Men den vil sagtens kunne klare sig med 40-50 hk.

            <br />

Men forskellen er, at der sidder en 70 hk Johnson firetakter på hækken af Flex 18, og den beskedne lille båd spæner 30 knob uden at kny, hvor forgængerne var halvplanende både med betydelig lavere fartegenskaber.
Bådtypen er moderniseret ved at bygge bunden ned til et relativ dybt V agter, og det giver faktisk nogle forunderlige sejlegenskaber, hvor Flex 18 traver dejligt retningsstabilt af sted under planingsfart, og planer ud allerede ved 9-10 knob. Den er en lille båd, som dermed bevæger sig livligt i sø, men med den lave planingshastighed er det næsten altid muligt at holde den i god fart.
Vi mødte en skrap strømsø i Lillebælt og prøvede marchhastighed på 18 knob. Det gik nydeligt, så kom vi lidt i læ for vinden med roligere farvand, og samlede en topfart på 30 knob op. Her skal man naturligvis kende bådens begrænsninger, men den siger selv til (eller rettere fra) med nogle kraftige bump og bevægelser. Man må alligevel sige, at f.eks. en trollingfiskers krav til sin båd, at den kan ”shoppe” hurtigt rundt mellem fiskepladserne, med al rimelighed er opfyldt. Under sejladsen bemærkede vi, at der ikke er ret meget brug for powertrimmet, før Flex 18 kommer op over 18-20 knob. Det betyder, at hvis man vælger en mindre motor, kan man styrke økonomien yderligere ved at vælge powertrimmet fra. Den kan sagtens sejles med 40-50 hk.
Flex 18 er af udseende en simpel båd, hvilket vil tiltale dem, der ønsker en brugspræget båd uden dikkedarer. Den er også velbygget. Skroget er håndoplagt, med skummellemlæg, og bunden er ekstra for-stærket med skumplader, og mange flader i konstruktionen er forstærket med ekstra skum, indstøbt i glasfiber. Her har konstruktør Klaus Christensen gjort en dyd af en nødvendighed, for Flex 18 er ikke en selvlænsende båd. Selvlæns ville have ødelagt dybden i det gode cockpit. Til gengæld skal en ikke-selvlænsende båd have så meget opdrifts-middel, at den flyder i bordfyldt stand, og her har Klaus valgt at forbedre båden med indbygning af opdriftsmidlet i stedet for den billigere løsning, hvor man fylder hulrummene med ekspanderende skum. Denne opbygning gør Flex 18 så stiv, at båden tager søen på en ganske kompetent måde.
I fraværet af selvlæns ledes røg- og regn-vand ud til en brønd i stuverummet agter, hvor der sidder en automatisk elektrisk lænsepumpe, der er standard.
Cockpittet er dejlig regulært og to meter langt, og overbygningen er bygget sådan, at man kan komme helt ud til kanten og fiske.
Overbygningen er gjort så kort som muligt for at få fører og passagerer frem i båden til den bedst mulige balance. Men der er et par nydelige køjer på 1,87 meters længde omkring et lille bord, og når trekanten mellem dem fyldes ud, bliver der en pæn soveplads til to voksne. Klaus Christensen er ikke helt færdig med indretningen af forrummet endnu, men vil forsøge sig med en løsning, hvor trekantede rygstøtter tages ned og lægges sammen til en plan flade, da han gerne vil undgå en ekstra hynde, for den er der ikke plads til i en 18 fods båd.

Flex 18 Cabin
Konstruktør: Klaus Christensen
Længde 5,50 m
Bredde 2,00 m
Vægt 530 kg
Brændstof: Løs benzintank.
Maskine på testbåd: Johnson 70 hk 4-takts.
Pris som testet 174.250 kr.
CE-godkendelse Kategori C
Import og salg: Skjern Bådene,
tlf. 97 35 08 95.



Seneste nyheder