Bjørn Anker Møller: ’Accepterer Dansk Sejlunion retfærdighed som i en bananrepublik?’

Related Articles: Teknisk snyd skal straffes lige så hårdt som doping, VM: Spansk sejlerikon taget i snyd

World Sailing-skandalen: «Jeg kan simpelthen ikke tro, at det er andet end en helt bevidst indførelse af en mørklægningsprocedure for ubehagelige sager.» Bjørn Anker-Møller er tidligere medlem i Racing Rules Committee i World Sailing – den gang ISAF. Han har også været formand for Dansk Sejlunions Appel- og Regeludvalg, og er en af landets mest erfarne og respekterede eksperter, når det gælder kapsejladsregler.

Snyd får ingen konsekvenser

I dag er Bjørn dommer på nationalt niveau, og har besluttet her på Bådmagasinet at tage bladet fra munden. Årsagen er den seneste skandale i World Sailing, hvor den spanske OL-vinder Iker Martinez blev taget i at snyde med en ulovlig båd. Det skete ved VM i Aarhus i august sidste år. Sagen var sjældent grov, så juryen indsendte en regel 69-sag (usportslig optræden) til World Sailing. Efter et halvt års tavshed er det for nyligt kommet frem, at World Sailing frikender Martinez. Der bliver ingen konsekvenser – noget som har sendt chokbølger igennem hele det internationale sejlsportsmiljø. Der er nu sendt et klart signal om at snyd er tilladt i olympisk sejlsport. 

Hvorfor tror du at World Sailing har frikendt Iker Martinez, på trods af klare beviser på ”teknisk doping”?

”Der er en lang række ting som ikke fungerer i World Sailing. For ca. fire år siden havde vi en disciplinærsag i Danmark, som blev behandlet af WS (ISAF). Dengang var det et "disciplinary board" der behandlede sagen, og den eneste betingelse for at der startede en proces i WS var, at sejleren ikke var enig i den tildelte straf. Senere har WS lavet proceduren om, så én enkelt person kan lægge låg på en ubehagelig sag. Jeg kan simpelthen ikke tro, at det er andet end en helt bevidst indførelse af en mørklægningsprocedure for ubehagelige sager.”

Hvorfor skulle World Sailing gøre det?

- ”Ved America's Cup i San Francisco i 2013 var der en sag, som endte med at blive en stor belastning for World Sailing. En af Team Oracle's 45-fods katamaraner, som blev brugt i AC World Series – en "opvarmningsserie" til AC – var blevet ulovligt modificeret. Der blev fundet en ansvarlig, som blev straffet med udelukkelse, og fyret fra holdet. Oracle måtte også gå ind i selve America’s Cup matchen et point bagud. Den straffede person gik til CAS, der så vidt jeg husker opretholdt straffen, men kritiserede proceduren, fordi juryen var både anklager og dommer. Jeg mener også at sejleren forsøgte civilt søgsmål mod juryen, fordi de efter hans mening var skyld i at han havde mistet sit job. Jeg kunne godt forestille mig at WS helt bevidst har gået efter at undgå flere af den slags sager, og har anset mørklægning som det bedste middel. Som sagt er jeg overbevist om at det er helt bevidst, at pinlige eller potentielt dyre sager skal kunne stoppes i WS.”

Dansk Sejlunion tavs

Episoden hvor Iker Martinez forsøgte at snyde med en ulovlig båd, fandt som nævnt sted under VM i Aarhus. Stævnets officials arbejdede hårdt med sagen, og deres indstilling til World Sailing er nu underkendt. Dansk Sejlunion, som var vært ved arrangementet, har ikke markeret nogen stillingtagen, eller taget afstand fra det beklagelige faktum, at World Sailing tolererer snyd i olympisk sejlsport. Hvad er din holdning til det?

- ”Jeg efterlyser en officiel holding fra sejler-Danmark til denne sag, og også vedrørende den generelle lukkethed i WS. Enhver official, som har måttet skride ind overfor snyd og dårlig opførsel i sejlsport, ved at det er alvorlige sager, som kræver den største korrekthed. Det kræver også 100% opbakning fra sportens organisationer: Klubberne, Dansk Sejlunion, World Sailing. Alle danske kapsejlads-officials fortjener en klar udmelding fra DS om at snyd ikke tolereres i dansk sejlsport, selv om WS lader potentielt ubehagelige sager falde. Og hvad mener man i DS om den måde WS håndterer "teknisk doping" på? Har DS tænkt sig konkret at foreslå en transparent arbejdsform i WS – eller accepterer man lukkede døre og retfærdighed som i en bananrepublik?”



Seneste nyheder

Endelig officielt - Dansk SailGP en realitet

Ib Kunøe - nu eneejer af X-Yachts

Giv en gave der holder






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen