fbpx

En mand med 18.000 både

Inkluder i Newsletter: Ja

Askeladden: ”Det hele stemmer
på Arnes både”

En dansker, der konstruerer motorbåde til en norsk bådebygger. Det må næsten nærme sig landsforræderi i en nation, der selv har stor tradition for at konstruere sine egne motorbåde. Men fakta er, at Arne Borghegn gennem ti år har tegnet alle nye modeller af Askeladden fra en af Norges store speedbådsproducenter, Henrik J. Askvigs Bådbyggeri i Arendal.
Hvordan får en dansker lov at konstruere til et norsk værft?
”Sagen er meget enkel,” siger designchef Henrik Askvig. ”Arne er god til at sam-arbejde og han forstår vor situation, at værftet ønsker en bestemt linje og har nogle ideer, som vi mener er relevante.
Andre konstruktører vil sætte deres per-sonlige præg på designet og kan være ubøjelige med hensyn til konstruktionen og udseendet og vil måske ligefrem have deres navn på båden. Og det kan vi ikke gøre, når man vil fremstå som et værft med familielighed i designet og konstruktionen. Det forstår Arne Borghegn. Men han sætter sit præg på Askeladden-bådene på sin egen måde!
Arne er specielt dygtig til skrogberegninger og til at lave gode skrog. Når vi søsætter en ny båd er vi ikke nervøse for, om stabiliteten og tyngdepunktet ligger, hvor det et lovet. Det hele stemmer, når Arnes konstruktioner kommer på vandet.
Vi bygger ca. 1700 både om året, og har samarbejdet siden 1992, hvor vi har lanceret en model om året, så han har lagt design til ca. 17.000 af vore både.”

Motiva Yacht: ”Arne kan få tunge stålbåde til at sejle”
”Vi havde sørget for vore to første Motivaer selv, men så hørte vi, at der sad en dygtig ung ingeniør oppe på Helsingør Skibsværft, der gerne tegnede i fritiden. Vi tog kontakt, og det blev indledningen til et langvarigt samarbejder,” fortæller Tonny Dahl, Motiva Yacht i Kolding. ”Det har vi aldrig fortrudt.”
”Arne er formidabelt god til at få tunge stålbåde til at sejle. Og når der opstår spørgsmål, så sidder alting ’lige under håret’ på ham. Hvis vi har en lidt vanske-lig kunde, der har specielle ønsker om ind-retningen, så gælder det om at få fat på Ar-ne, for så går det hele ti gange lettere.
For sådan nogle smede som os er det godt at have kontakten med et engageret og vidende menneske … Selvom det også kan være lidt belastende at være på messe eller ferietur med ham, for han skal altid rundt og se på skrog. Han er en rigtig entusiast.
Jeg synes aldrig, han har fået tilstrækkelig kredit for sin dygtighed og kundskab. - Det er jo også først for nylig, at Bådmagasinet fik øje på ham!”