fbpx

Trimmer "Amer Sports One" hjemme fra computeren

Inkluder i Newsletter: Ja

Da Jorden Rundt-feltet kom i havn i Auckland efter sprinterdistancen fra Sydney, sendte skipper Grant Dalton en mail fra "Amer Sports One" til Jacob Vierø med ét eneste ord: Tak!
Jacob Vierø, dansk skibsingeniør og bådkonstruktør med base i Sverige, havde skaffet båden mere fart ved at foreslå ændringer i håndteringen af båden, og han har også lettet besætningen for en del arbejde, så danskeren er populær på alle niveauer om bord.
Om det sidste monument forklarer han:
"Jeg har lagt tiden for sejlskift ind i deres programmer, så de specielt på de opslidende sprinter-distancer kan se, om et sejlskift overhovedet kan betale sig. Nogle gange er det hurtigere at sejle videre med f.eks. lidt mere slæk på de aktuelle sejl, så nu vælger de ofte at "bytte kurs" i stedet for at bytte sejl."
"Amer Sports One" var en problem-båd fra starten. Den er tegnet af "Mani" German Frers Jr., som i høj grad er gået ud fra tank-testresultater, uden så meget hensyn til de barske vilkår ude på oceanerne. Her er han oppe imod Bruce Farr, der har årelange erfaringer med at tegne VO 60'ere til den barske kapsejlads.
"Amer Sports One" har det problem, når det blæser stærkt bagfra, at den har svært ved at få hækken fri af en indhentende sø. Her har jeg fået dem til at bruge vandballasten anderledes, ligesom jeg har fået dem til at benytte nogle andre vindvinkler," fortæller Jacob Vierø.
"Jeg har også arbejdet med at finde mere jibtop-power, når de sejler på varierende rumskøds kurser. Alle bådene i feltet er fuldt på det rene med, hvordan deres både skal sejles på kryds og plat læns, men sejlads med slæk på skøderne var ikke forudset, for det plejer der ikke at være på Jorden Rundt.
Jeg kunne regne ud, at deres forsejl ikke trak ordentligt i toppen, selvom de trimmede dem helt ned til dækket. En del blev syet om i Sydney, og et par stykker blev helt enkelt kasseret."
Nu sejler de ikke altid den lige vej
"Mit job er programoptimering. Vi har styr på, hvad hvert eneste sejl på båden kan præstere, og her fortæller programmet, hvornår båden sejler hurtigst under de givne forhold. Dette kombineres med bådens ruteprogram, så navigatør Roger Nilsson får optimeret vejen frem til det næste lavtryk. - Ikke altid den "lige" vej, for i nogle tilfælde kan det være hurtigere at falde af og sætte en spiler. - Men at lavtrykket så ikke er der, når de kommer frem, er jo ikke min skyld," siger Jacob Vierø med et grin.
Han kan løbende følge bådens færd i Sydhavet, idet han er koblet direkte op på samtlige sensorer i den. "Nu sejler de 18 knob ... nej, der røg de op på 26", rapporterer han, mens vi taler med ham i telefonen.
"Der udvikles nye ting i programmerne til hvert stop. Jeg breder fartpolar'erne ud og bryder ruteoptimeringsprogrammerne ned, så de kan suboptimere og finde mindre og mindre detaljer. Sidste nye er, at vi overvåger rorvinkelen, hvilket sætter fokus på rorgængerne: "Du brugte 4 grader mere ror end de andre på din vagt."
Mens "Amer Sports One" nu er i Sydhavet, er Jacob Vierø allerede i gang med at forbedre dens programmer på basis af de nye data, han får ind fra båden. "Jeg har naturligvis ikke kontakt til dem, mens de sejler, men der ligger helt sikkert en ny "pakke" til dem, når de kommer i mål i Rio.
Det som jeg godt kan lide er, at lige nu har de ligget i fire dage i en klump på fire både med de nye ændringer. Her plejer de at blive hægtet af, men nu taber de ikke fart mere. - "Og så skal jeg lige føje til, at besætningen naturligvis indhenter erfaring hele tiden, og at Grant Dalton er en enestående skipper ...
Så! Nu sejler de 29 knob. - Er du klar over, at man kan blive søsyg af at sejle med på computer?"

Femte etape: Rio til Miami
De otte både i Volvo Ocean Race skulle efter planen nu ligge i havn i Rio de Janerio, Brasilien, efter barsk surftur i det sydlige Stillehav og rundt om Kap Horn. Femte etape starter 9. marts, 4450 sømil nord på til Miami i Florida, hvor de otte VO 60'ere forventes at ankomme 27. marts. Følg med på TV2 Zulu hver søndag aften. Klik også ind hos baadmagasinet.dk eller volvooceanrace.org









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *