E-jolle: Fredericia Sejlklub skabte en fantastisk Camp

Inkluder i Newsletter: Ja

Sidste weekend var 25 Europajoller samlet til Europaclass Denmark, og Dansk sejlunion trænings Camp i Fredericia. Sejlerne ankom, for de fleste allerede fredag aften hvor Fredericia sejlklub frivillige havde åbnet dørene så der kunne etableres Camp i deres fantastiske klubhus.

Super koncept
Fredericia frivillige havde i den grad hævet baren for træning ved at invitere nogle af landets skarpeste trænere. For at sikre så mange variedrede input som muligt var der løbende udskiftning på coach-posten. Lørdag var det Christian Rindom & Søren Johnsen som stod for træningen på land og vand, mens søndagen var besat af Stig Steinfurth & Finn Beton som stod for det faglige. Et super koncept som blev prøvet af på forårets Europajolle Camps.

billede 1 1
Bedre betingelser og forhold er svære at finde - simpelthen perfekt i Fredericia. Foto: Kenneth Bøggild.

Ideelle betingelser
Lørdag blev sejlerne mødt af herlige 4-6 m/s som skabte ideele betingelser for farttræning, og teknik træning. De 25 sejlere blev delt op i to grupper, fordelt på interesse og ønsker fra sejlerne. I den ene gruppe stod det på intensiv tekniktræning, med et utal af vendinger, bomningerne, og generelt manøvre og bevægelser i båden. Denne del stod Europajolle-esset Søren Johnsen for, som med et utal af timer i båden, og med sin store trænererfaring, øste han af sin viden.
I den anden gruppe blev der nørdet fart træning. Her var det Christian Rindom som coachede sejlerne, så de internt i gruppen først blev kalibreret så alle sejlede stort set lige stærkt, og efterfølgende blev der arbejdet med marginalerne, så hele gruppen fik fundet lidt ekstra fart.

Efter to lange træningspas, sluttede dagen med debriefing, hvor der blev dykket længere ned i jollens muligheder og udfordringer. Dagen blev afsluttet med fysisk træning, ved en ekstern instruktør som guidede sejlerne rundt i det spændende og relevante yoga univers. For nogle sejlere var dagen slut, men for andre stod den på sen havne bad, og endnu senere hygge.

Strøm og vind
Søndag morgen var sejlerne klar til morgenbreefing og skippermøde kl. 09:00, hvorefter at de gik på vandet, nu under ledelse af Stig Steinfurth og Finn Beton.

Endnu et stærkt træner team, som nu tog fat på banesejladsen ved i første pas at fokusere på starter, taktik på første opkryds, og orientering om banens position ved runding af første topmærke. Intensiv træning, som med udgangspunkt reale problemstiller og kapsejladstaktik, fik udfordret sejlerne.

Efter en hurtig frokost var vinden frisket op, lige som at strømmen, som Fredericia-farvandet jo er kendt for, også var tiltaget. Alt dog i skøn forening så vind og strøm var i modsat-retning, hvad skabte idelle betingelser for at træne læns, i de nu 8 – 10m/s. Ultra hurtig opkryds med ca. 3kn medstrøm, og et lænseben som var tidsmæssigt ca. db så langt som opkrydset, på grund af den kraftige modstrøm. At bølger så også tårnede sig op gjorde, bare det hele endnu mere fantastisk.

På udlagt bane blev der trænet intensivt indtil at det var tydeligt at der ikke var mere energi i sejlerne. Igen var alt timet og tilrettelagt - vinden aftog, netop som Finn & Stig kaldte sejlerne i havn. Herefter var det blåt at følge de lokale sejlere, som med stort lokalkendskab til de specielle strømbetingelser fik vist hvordan man bedst udnytter Lillebælt, når strømmen er 3kn nordgående.

billede 4 4
Bølge og strømforhold i top - oplev billedet i stor galleri-størrelse herunder. Foto: Kenneth Bøggild

Fantastisk weekend og god stil
En fantastisk weekend blev afsluttet med en tilpas kort debriefing, og massere kage. For de fleste fortsætter Campen den kommende weekend, hvor alle håber på samme herlige betingelser.
Fredericia sejlklub har en enestående jollekultur, hvor sejlerne og de frivillige får skabt en super stemning af sejlglæde. Det var også tilfældet til den afviklede camp, hvor alle muligheder stod åbne, ligesom at sejlerne havde højt til loftet med hensyn til udfoldelsesmuligheder. Selv den medbragte Soundboks skabte kun god energi, hvor også nattevagten koblede sig op, og fik spillet noget musik fra en anden tidsalder.

Det er super god stil, at en sejlklub i den grad har fokus på sejlerne og deres behov.
Kenneth, Europajolle Class

Foto i galleriet: Kenneth Bøggild og Michael Svensson

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage