Det længste ben først – hvorfor, egentlig?


Men hvorfor, egentlig? Vel, det findes ingen regel uden undtag, og hvis man er helt sikker på hvad vinden har tænkt sig at gøre på det kommende kryds, og man i øvrigt har fuld kontrol over mærkets placering, og dermed ved hvor layline er – ja, så kan der være situationer hvor det giver pote at tage det korteste ben først.

Håndfaste grunde
Men ellers er det rigtig mange dygtige sejleres erfaring, at ”dogmet” om det længste ben først, holder stik. Det er der nogle håndfaste grunde til, og de kommer her:

Tre årsager
Krydsmærket ligger faktisk sjældent lige i vinden, og det kan, som Dave Dellenbaugh så smukt opsummerer det, skyldes tre ting. Enten har banemandskabet lagt det forkert. Eller så har vinden drejet. Eller så har du allerede sejlet et stykke til den ene side.

Opbrugte handlemuligheder
Hvis man tegner det op på et stykke papir, og tegner laylines ind, bliver det meget tydeligt hvad der er kernen i hele affæren: Du kommer hurtigere til layline, hvis du sejler det korte ben først. Når du er tæt på layline, er dine handlemuligheder ved at være opbrugt. Uanset hvad vinden og/eller konkurrenterne finder på, bliver du nødt til at sejle mod mærket.

Ydmygende at overstå
Sejler du på en skralder, er det bare ærgerligt – så ender det med at de fleste af konkurrenterne til læ sejler ind foran dig på en dejlig rummer. Sejler du på en rummer, er der store chancer for at overstå mærket, og bådene til læ vil nyde følelsen af at stå op til mærket uden at have sejlet så langt som dig. Få ting er mere ydmygende på en kapsejladsbane, end at sløre slukøret ned mod krydsmærket.

Mod midten af banen
Det er altså ret vigtigt hele tiden at vide hvor mærket er. Taktisk og strategisk er der stor forskel på en situation, hvor du har 2 minutter at sejle på bagbord halse og 8 minutter på styrbord, og en situation hvor du har 5 minutter at sejle på hver halser. Mulighederne er væsentlig flere i sidstnævnte tilfælde. Tager du det længste ben først, bringer du dig i realiteten mod midten af banen, mens hvis du tager det korte ben først, bevæger du dig i virkeligheden fra én side af banen og endnu længere ud på den pågældende side.

Bondelogik
Ganske almindelig bondelogik tilsiger også, at det er smart at styre så tæt på mærket som muligt. Og det er jo det man gør, ved at sejle det lange ben først. Men hvor vigtigt det er, er som nævnt omvendt proportionalt med hvor sikker man er i sin sag.

Hvor sikker er du?
Selv 10 graders afvig betyder at du kommer til at tilbringe væsentlig mere tid på den ene halse end på den anden. Og hvis du ikke vil fanges ude på en kant, når eller hvis vinden opfører sig på en måde du ikke lige forventet – ja, så er længste ben først en god tommelfingerregel. Vigtigheden af at følge den er større jo længere fra vindretningen mærket befinder sig.

Ikke altid følge gode råd
Men det er med tommelfingerregler som med gode råd: Det er ikke altid, man skal følge dem. Så brug den med omtanke. At hele tiden holde øje med hvor mærket er, er dog altid en god idé. Kommentarer og tilføjelser er velkomne nedenfor – både hvis man er enig, uenig, eller har noget at tilføje.







Kapsejlads

Danmark Rundt: Frostboksen & Team fik en på opleveren

Kort nyt

Dame Award: Sailserver nomineret til eftertragtet pris

Kort nyt

Sidste udkald: For børn på fregatten Jylland 

★ Artikel

★ Maserati 150S: Født på vandet

Produktnyt

Oscar – anti-kollisions udstyr hædret ved indtog på det...

Nye både

EYotY: Hallberg Rassy stiller med stærk båd

Kort nyt

Tak Michael - og naturligvis tillykke...





Udvalgte artikler *