Er du høj nok?


Højde på kryds er noget mærkeligt noget. Nogen har den, og nogen har den ikke. Sådan kan det i hvert fald virke. Har man den ikke, kan det være en meget frustrerende oplevelse at forsøge at hænge med de andre. Man er nærmest dømt ude i starten, og senere falder man ned på konkurrenter i læ og må vende væk - hvilket påvirker de taktiske og strategiske muligheder ret negativt – og ligger der nogen bagud til luvart, virker det som om de kan leve dér ganske komfortabelt, og uden at du kan true dem. Man kommer til at virke ret tumpet, også taktisk.

Farten giver højden
En logisk og enkel løsning på problemet med dårlig højde, kunne være at styre højere. De fleste har prøvet det. Og de fleste har oplevet hvad der sker: Det går langsommere. Og når det går langsommere, bliver højden endnu dårligere. Af hydro- og aerodynamiske årsager, som det vil føre for langt at komme ind på her, er fart og højde nemlig snævert forbundet. Så det er en fordel, påpeger dagens ekspert Dave Dellenbaugh, at betragte problemer med højde som værende generelle trimproblemer. Som altså lige så meget handler om fart.

Styr lavt, sejl højt
Kan du optimere din trim, sejler du hurtigere. Sejler du hurtigere, sejler du højere. Jo hurtigere en bådtype du sejler, jo mere udtalt er denne udemokratiske mekanisme. De rige bliver rigere: Det rigtige kan faktisk være at styre lavere og på den måde hente fart. Selv om du styrer lavere, er det dit ”track”, din bevægelse over bunden, som betyder noget. En båd som styrer højt, men sejler langsomt, har også mere afdrift, og den resulterende reelle kurs kan være lavere end en båd som sejler hurtigt og styrer lavere. Man kan ikke kun bedømme en båds højde på den kurs den styrer. Se hvor den havner på banen efter noget tid!

Hardware og software
Der findes selvfølgelig situationer hvor man direkte kan trimme sig til bedre højde. Det kan være at skøde længere ind på storsejlet, eller at spænde rigspændingen hårdere op. Men hvis du har prøvet det, siger Dellenbaugh, og problemet stadig er der - så er det ”back to square one”. Man må til at arbejde med sin trim. Der findes hardware (sejl, båd, køl, ror, trimliner osv.) – og der findes software (styring, trimrutiner, teknik, mandskabsplacering osv.) Gå det hele gennem, og led systematisk efter muligheder for at optimere.

Lav om på en ting af gangen
Ikke vær bleg for at kig på de andre. Med de andre tænker jeg naturligvis på de bedste – hvordan gør de? Inde på land vil de fleste faktisk gerne dele ud af sin viden og sine erfaringer. Når du træner og arbejder med problemet, er det en god idé at være en smule systematisk. Når det går rigtig godt - skriv indstillingerne ned. Når det går dårligt, så lav om på én ting af gangen. Dermed kan du langsomt finde ud af hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Konstant arbejde
I den forbindelse er det godt at skrive sig bag øret, at god fart og højde er et konstant arbejde. Forholdene skifter hele tiden – meget eller lidt – og det bør dine trimindstillinger også gøre. Nu er vi, som I sikkert har bemærket, tilbage på kryds i vores mere eller mindre fortløbende søndagsskole-sejlads. På vej mod krydsmærket her anden gang bliver der rig lejlighed til at kigge på de mangfoldige udfordringer vi møder på vejen. Dem fortsætter vi at undersøge over de næste søndage.

Vi ses om en uge! Der er stadig plads nedenunder til alskens kommentarer og synspunkter...







Kapsejlads

Danmark Rundt: Frostboksen & Team fik en på opleveren

Kort nyt

Dame Award: Sailserver nomineret til eftertragtet pris

Kort nyt

Sidste udkald: For børn på fregatten Jylland 

★ Artikel

★ Maserati 150S: Født på vandet

Produktnyt

Oscar – anti-kollisions udstyr hædret ved indtog på det...

Nye både

EYotY: Hallberg Rassy stiller med stærk båd

Kort nyt

Tak Michael - og naturligvis tillykke...





Udvalgte artikler *