fbpx

KOMMENTAR: 'Der kommer en god løsning i morgen'

Inkluder i Newsletter: Ja

'Der kommer en god løsning i morgen ...'

Udsagnet kom fra en altid smilende statsminister Helle Thorning Schmith, der i foråret 2012 gentog igen og igen, at der kommer ”en rigtig god løsning i morgen”, altså i morgen. En desperat kamp for et regeringsgrundlag med en lovet betalingsring, der som bekendt aldrig blev til noget. Der kom ingen god løsning "i morgen".

Line Markert - Thornings nu forhenværende genbo hjemme i musikergaden Kuhlausgade i det intellektuelle hjørne af overklasseghettoen Østerbro i Hovedstaden – har arvet samme strategi. Positivt erkender hun i sin julehilsen, at Dansk Sejlunion har store vanskeligheder. Negativt er hun ikke ærlig om, at der næppe kommer en frelsende engel og redder sejlsporten.

Daniel Friedrich Rudolph Kuhlau, tyskfødt guldalderkomponist og mest kendt for musikken til ”Elverhøj”, var paradoksalt nok selv en meget dameglad herre. I en grad, så han i disse #MeToo-tider ville være blevet kørt til skafottet og kastreret langsomt af vor tids store kvinder med byens sløveste barberkniv. Nu om stunder er Helle Thorning blevet ”verdens mor”, som international CEO i Red Barnet, med base i London. Tilbage i Kuhlausgade sidder Line med et af sportens største fallitboer - Dansk Sejlunion. Den gode komponist, kastreret eller ej, ville være hammerstolt, over at lægge adresse til de to kvinder.

Egentlig underligt, at Line lader Dansk Sejlunion køre så meget af sporet? For Line Markert er en succesfuld advokat, der med sikker tæft i sin professionelle dagligdag får de forskellige aktører og interessenter til at trække i samme retning. Line er blandt Danmarks førende advokater inden for energi- og forsyningssektoren, hvor hun konfronteres med masser af kommunale tosser, der kæmper indædt om magten i rød stue.

De fem kerneområder, som Line Markert nævner som opgaver i 2018 er: Økonomi - Synlighed - Udvikling af klubberne - Worlds 2018 og en ny Strategi 2022.

Tilbage i juni måned skrev redaktør Øverup kommentaren: ”Har Line Markert overtaget et håndværkertilbud?” Det har været kendt, helt tilbage fra 2012, at TORM ville skrue ned for deres imponerende støtte til dansk sejlsport, ligesom den tidligere favorable forsikringsordning med Codan, som ydede et tilskud i en størrelsesorden på 1 million kroner, nu er væk.

I sit nytårsbrev konstaterer Line Markert, at det endnu IKKE er lykkedes at finde en brugbar erstatning for TORM og Codan. Budgettet for 2017 viser et underskud på små 3 millioner kroner, regnskabet vil formentlig ligge inden for budgettet. Men er der så mere arvesølv i Brøndby, der kan finansiere driften i 2018?

Line er formand siden 2017 og dermed den ansvarlige. Tidligere sad hun med ansvaret for økonomien, så ja – Line sidder med forrest, når det gælder at tage ansvar for alle ulykkerne.

Men hun sidder der bestemt ikke alene. Hendes forgænger gennem syv år, Hans Natorp, sad ved roret, da TORM for år tilbage varslede nedskæringer i sit fremtidige engagement. Allerede i 2015 satte Natorp "ekstern finansiering" på dagsordenen i den dengang nye DS Strategi 2018, og forinden var Mads Kolte-Olsen hentet ind som ny generalsekretær.

Så jo. I de højeste geledder var Unionen klar over, at økonomien udgjorde en fremtidig udfordring. Men hvordan er det så gået? Tallene taler sit tydelige sprog. På de tre år med DS Strategi 2018 og ekstern finansiering som høj prioritet, er der ingen nye penge kommet i kassen. Dansk Sejlunions økonomi er på vej mod ruin.

Det var bestyrelsen med Natorp for bordenden og Mads Kolte-Olsen som daglig håndlanger på kontoret i Brøndby, der skulle skabe fundamentet for at løfte Dansk Sejlunion ind i en fremtid med nye indtægtskilder. Nu har Line overtaget, ikke blot formandsstolen, også alle problemerne. Ikke nogen nem situation for nogen overhovedet.

I sit julenyhedsbrev skriver Line: ”Vi har løbende dialoger til flere sider, og den indsats fortsætter med uformindsket fokus ind i det nye år.” Altså kom der heller ingen nye sponsorer i 2017. Hvilket ikke er godt for sejlsporten. Men det kan jo være, der kommer en god løsning i morgen!

”Dansk Sejlunion skal være synlig for klubberne”, skriver Line Markert og fortsætter: ”Sejlsport skal opfattes som en dansk nationalsport”. Undskyld, men har det ikke været strategien sider Ruder Knægt sejlede optimist i forrige årtusinde? Basalt set skal synligheden være på plads, før de tunge sponsorater kan hentes hjem. Så et åbent spørgsmål til Line: De 2,45 millioner kroner, der som minimum skal i sponsorkassen i 2018, mon de kommer?

”Dansk Sejlunion vil fortsat bidrage til at udvikle klubberne”. Ja, det er også på tide, mest synligt ved sidste generalforsamling, hvor 75 % af klubberne ikke mødte op. Der var ingen reel debat, ingen kampvalg, ingen afstemning. Jeg håber inderligt, at Line Markert får mindst 100 klubber til at deltage i Generalforsamlingen marts 2018.

Worlds 2018 i Aarhus bliver en gigantisk event, vi er mange, der glæder os til at være med som frivillige. Line håber, at klubber stiller frivillige kræfter til rådighed for VM – og hjælper med at mobilisere masser af tilskuere og gæster på havnen. Gid Line Markert får ret, men der er meget uro ude i Aarhus-klubberne og rod i Sailing Aarhus. Bådmagasinet ønsker ikke, at sagen eksploderer til skade for sejlsporten. Men fundamentet er skrøbeligt, som alene punkt 5 fra en af klubbernes seneste bestyrelsesmøder vidner om: ”En af de store RIB blev totalskadet og vores forsikring dækker tabet. Vi har foreløbig ingen planer om at erstatte den”. En beslutning, der direkte modarbejder Worlds 2018, hvor RIBs er en mangelvare.

”Tiden er inde til at opdatere Dansk Sejlunions overordnede strategi” skriver Line. Strategisk yderst fornuftigt, men hvorfor ikke bruge al energien på økonomien, klubrelationerne, Worlds 2018 og Sailing Aarhus?

Lørdag den 17. marts 2018 – Dansk Sejlunion afholder årets generalforsamling på Hotel Nyborg Strand. Line Markert er selv på valg og drømmer om et kampvalg om hendes formandspost. I det maritime sprog, står Line på broen af en synkende skude. Vil et kampvalg og muligheden for at takke af og komme tørskoet i land i virkeligheden være den ideelle løsning for Line?

Læs hele nyhedsbrevet, fra Line Markert

Med denne nytårskommentar ønsker jeg alle et godt nytår.

En kommentar er en navngiven persons mening om et aktuelt emne med væsentlig betydning for magasinets læsere, og er en journalistisk genre. Den er subjektiv. Det betyder, at den er udtryk for skribentens egen holdning. Kommentaren indgår som regel i en debat, hvor skribenten tilkendegiver sin holdning til et emne. Forudsætningen for kommentaren er, at den skal vide, hvad den taler om, indeholde gode argumenter og have en stærk mening.









Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet





Udvalgte artikler *