fbpx

Gode råd ved køb af brugt jolle og udstyr

Inkluder i Newsletter: Ja

Sæsonen går på hæld, og nogle vil måske sælge ud af deres udstyr. Det er en oplagt mulighed for at gøre et godt køb og gøre sig klar til sæson 2018. Laser Danmark har lavet en guide til, hvad du skal være opmærksom på ved køb af brugte joller og grej.

Når man køber en brugt Laserjolle, skal man huske nogle få ting der skal være i orden. Laserjollen holder normalt i mange år og, en 10 til 15 år gammel laserjolle kan sejle lige så godt som en helt ny, hvis man har passet den ordentligt.

Laseren findes med tre rigstørrelser. Den eneste forskel er undermasten og sejlet – resten af jollen er fuldstændig éns. Man kan således nemt skifte mellem 4.7 (det mindste sejl), Radial (mellemste sejlstørrelse og dameklasse til OL) og Standard (største sejlareal og herreklasse til OL). Det er vægten og fysikken, der afgør, hvilken rig man kan/vil sejle med.

laserspec

Generelt

Vurder sælgerens troværdighed! Idet prisen på en brugt Laserjolle normalt ikke overstiger 45.000 kroner, er risikoen for, at der er pant i jollen nok meget lille. Men vær opmærksom på det alligevel, ligesom ved køb af alt muligt andet brugt udstyr.

Laserjollens skrog er simpelt bygget, limet af en over- og en underskal i glasfiber/gelcoat. Det gør, at mindre skader i kanter etc. nemt kan repareres uden større problemer. Normalt vil man betegne en komplet jolle under 15.000 kroner som en strandjolle, men man kan være heldig. Gode kapsejladsjoller kan man købe fra 20.000 kroner og opefter, men man skal forvente, at de fleste brugte joller koster fra 30.000 kroner og opefter. Men så kan man også godt forvente at noget ekstraudstyr medfølger.

Identifikation af jollen

På agterspejlet er der slået et nummer ind (Skrognummer eller Hull Identification Number (HIN):, man kan afkode nummeret på følgende måde. Læs hvordan nummeret afkodes her. Laserjollen kommer normalt også med et klistermærke i cockpittet, der viser sejlnummeret. Det kan dog være beskadiget eller helt fraværende ved ældre joller, men det gør ikke noget.

Skroget

Det vigtigste, når man skal købe en jolle, er tætheden. Utætheder gør, at der samler sig vand mellem de to skrogdele, hvilket kan føre til osmose på længere sigt, som gør skroget blødt.

Åben bundproppen, og vip båden for at se om der er vand i skroget - dette gøres bedst, hvis man er to-tre personer, hvor én holder båden i bagenden, og en-to personer løfter bådens næse opad, så det vand der eventuelt gemmer sig forrest i vandet også kan komme ud.

Vær opmærksom på, at der kan være lidt kondens i skroget – dette betyder ikke at skroget er utæt, men vandet herfra kan skyldes fugtighed i luften, eller at noget vand er kommet ind gennem jollens åndehul.

Utætheder kan opstå i:

  • Limningen mellem de to skrogdele (kanterne er delamineret)
  • Hullet til masten
  • Overgangen fra cockpit til baileren (det kan nemt tætnes med silikone)
  • Diverse skruer der holder e.g. hængestroppen, blokke etc. (det kan nemt tætnes med silikone)
  • Sværdkisten (normalt i den øverste del)
  • Ultimativ tester man tætheden ved at lukke trykudligningshullet (åndehullet) (på forsiden af cockpittet under hængestroppen) – Derefter sæber man båden ind med sæbevand og skabe overtryk ved at puste luft ind i bundprophullet. Hvor sæbevandet bobler, er der en utæthed.

Læs flere gode råd om køb af brugte Laserjoller her.









Kapsejlads

YES - Dansk Nacra 17 klar til OL

World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk 'kvinde-bræt' ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet





Udvalgte artikler *