Mapfre vinder Volvo Ocean Race!

Den sidste etape i Volvo Ocean Race 2017-18 er afgørende for, hvordan podiet kommer til at se ud. Sådan er det fordi tre både, Dongfeng, Brunel og Mapfre alle er à point med 65 – dog har Dongfeng officielt kun 64 point, men da den kinesiske båd samlet har brugt færrest timer på alle etaper sammenlagt belønnes de ifølge reglerne med et bonus point for hurtigste sejltid overalt.

Mange omstillinger i vente
Vejrudsigten for de kommende døgn ser ud til at byde på mange omstillinger. Det bliver kryds i hård vind fra Gøteborg til Norge, derefter sejlads i medvind formodentlig så dybt, at der vil blive tale om mange bomninger, i hvert fald over Skagerrak. Efter mærkerundingen i Århus ligner det foran for tvært til bidevind op mod Skagen, hvorefter det går over i noget der ligner ”power reaching” ned langs den jyske vestkyst inden det kunne se ud som om et højtryk vil gøre finalen fra Tyskland til Holland og Haag til et opgør i helt tynd luft.

Derfor vinder Mapfre
Jeg tror på Mapfre, siger Nicolai Sehested. De har vist sig, som de bedste allround og det tror jeg kommer til at gøre sig gældende på det her kort og omskiftelige ben, selvom der også kommer nogle stræk med power reach, hvor Brunel har vist sig stærkest.

Og måske får han ret. Det spanske hold har trods modgang vist, at de er i stand til at trække sig selv op gang på gang. Derudover har de været meget stærke på in port race-serien som de fører, hvor netop omstillinger er vigtige.

Dongfeng er der ikke mange der tror på mere. De led måske et mentalt knæk da de havde det hele inden for rækkevidde ved indsejlingen til Newport, men endte som nr. fem. Omvendt er Charle Codrillier og han folk kendte for deres evner til at blive ved med at finde fart og optimere, hvilket de i den grad får brug for efter en skuffende fjerdeplads og åbenlyse fartproblemer på det seneste ben.

Ikke Burling effekten
Brunel har siden Auckland leveret tre førstepladser og en andenplads. De er derfor gået fra ”afskrevet” til ”storfavorit”. Det er især Peter Burling, det newzealandske megastjerne og hans vindermentalitet, der får flere og flere til at sætte deres lid til holdet. Men modsat de fleste mener Nicolai Sehested ikke, at Peter Burling er den afgørende faktor.

Han der dygtig, ingen tvivl om det. Men det er et team work, hvor Bouwe har stor erfaring med at få hold til at virke. Og om bord er der mange andre utroligt dygtige sejlere. Kunsten er at få dem til at spille sammen og få det bedste ud af dem alle, siger han.

Interessant er det, at om bord på Mapfre er Peter Burlings gast Blair Tuke. De to har en konkurrence i konkurrencen kørende. For vinder en af de to både vil enten Burling eller Tuke bliver indehaver af både OL guld (49’er), America’s Cup (Team New Zealand) og så Volvo Ocean Race – på samme tid! Mildt sagt imponerende, og aldrig set tidligere.

AkzoNobel går efter sejren
Nicolai Sehested fortæller, at han og resten af AkzoNobel vil gå efter sejren i Haag. Det bliver naturligvis svært.

Det vil være det optimale, vi kan få ud af det med en sejr på hjemmebane, så det går vi efter. Omvendt vil vi undlade at sejle for aggressivt og tage chancer, der kan få afgørende betydning for, hvordan det endelige podie kommer til at se ud, forklarer han.

Team AkzoNobel har til dette ben sat båden op så den er så let som mulig, hvilket også var tilfældet på benet til Gøteborg, hvor det blev til en tredjeplads. Her var båden lettet med hele 750 kg.



Seneste nyheder

Den Magnetiske nordpol på vej mod Sibirien

Brandstiftelse i Frederikshavn Marina

Perfekt som familiens første båd