'Som at spille fodbold i gummistøvler'

Artikelindeks

Selve ideen omkring at skubbe en liga i gang fik heller ikke mange roser med på vejen hos Hr. Bruun: "Efter min mening et totalt ligegyldigt projekt, som ikke flytter dansk sejlsport en meter, fordi det ikke har attraktionsværdi for hverken medierne eller nye potentielle sejlere. Det er udelukkende interessant for de som allerede sejler, det er altså ikke særligt visionært!"

Valget af J70 fik også sindene i kog, som eksempelvis "Den glade sejler", der den 20. november 2013 kommenterede: "Landet gemmer på mange gamle men gode både. Eksempelvis står der folkebåde stille i næsten hver havn. Hvorfor ikke prøve at få dem ind i Sejlsportsligaen?"

Jamen, jeg kunne tvinge Bådmagasinets server i knæ, hvis jeg forsatte med at fremhæve de mange kritiske kommentarer om enten Liga tanken, J70, om det skulle være elitært eller ikke - tilbage i 2013? Sjældent har et emne, skabt så megen debat i dansk sejlsport.

Historien viser så, at DS valgte at gå 110 % ind for Sejlsportsligaen med køb af 7 stk. J70 og efterfølgende, valgte at gå ud og pege på samme bådtype som fremtidens bådtype.

Og sæsonen 2014 viste, at det var ikke så ringe en ide.

Rungsted, Sønderborg, Hellerup og Aarhus lagde vand til hvert af de fire ligastævner. Af de 240 sejlere, der indtil nu har prøvet formatet, er det meget, meget få (om nogen overhoved), der ikke er taget hjem med en mega fed oplevelse under huden.

Der er talt om Ligaen hjemme i klubben, Skovshoved, Faaborg og Vallensbæk er blandt de klubber som endda selv lavede klub Facebook grupper. Hvert stævne har været en kæmpefest, med masser af mennesker på kajen.

Når Rene Bruun i efteråret 2013 mente: "Ikke flytter dansk sejlsport en meter, fordi det ikke har attraktionsværdi for hverken medierne eller nye potentielle sejlere" så tog han delvis fejl. Virkeligheden modbeviser udsagnet, rigtige mange "tabte" sejler kom tilbage i sejlsporten på grund af Sejlsportsligaen.

Omkring dansk sejlsport, ja så kommer der ikke foreløbig en massiv dækning på de store landsmedier, ligegyldigt hvilke klasser vi sejler i.

Ekstrem både?

Flere har påpeget, at DS skulle have valgt mere ekstreme både, eksempelvis M32 eller Formula 18 katamaraner. Fordi en båd kan foile, betyder det forsvindende lidt i forhold til medieopmærksomhed.

Det er slet ikke det, det handler om i denne medie verden, desværre. Americas Cup er et godt eksempel, det var da en begivenhed der om noget var enormt spektakulært - men på ingen måde en event, som de store tv-stationer rundt om i Europa havde på programmet – desværre.

På rette vej

Men Sejlsportsligaen er rigtigt godt på vej mediemæssigt, sammen med Volvo Ocean Race og SAP Extreme, har medierne fået en lille smule opmærksomhed på sejlsporten.

I de fire stævnebyer var der solid omtale, både på print, online, radio og tv, de regionale medier var godt med i dækningen. Da der blev sejlet SAILING Champions League på Langelinie var holdet fra Kerteminde endda de store sportshelte på Fyn, hva´siger I så?

Der hvor Sejlsportsligaen fik et mediegennembrud, var på de sociale medier. Facebook buldrede derudaf. Sejlsportsligaen egen Facebookgruppe, der blev startet i sommers, er næsten lige stor som Dansk Sejlunions Facebookgruppe. Tænk på at Sejlsportsligaens onlinemagasin er blevet set af mere end 130.000 unikke brugere i 2014 (beviseligt dokumenteret, red.) - Ligesom Ligaens egen TV produktion, blev set af rigtig mange sejlere over hele landet.










Udvalgte artikler *