Hellerup suveræn, KDY 2'er, Kerteminde overraskende 3'er

Hellerup Sejlklub var over hele sæsonen i en klasse for sig, de vandt også i Aarhus med Mads Kristensen som holdleder i alle 4 acts, og de vandt Sejlsportsligaen suverænt.

Mads' besætning var i Aarhus Ida Hartvig, Trine Abrahamsen og Casper Peetz, men det er lige så vigtigt at nævne fire andre, som også har været med til at lave topplaceringer i de andre stævner, nemlig Kristian Kvid Sørensen, Morten Halkier og Christina Otzen.

Mads Christensen, som er den eneste der har sejlet alle stævnerne for Hellerup, sagde efter sejren:

"Jeg har prøvet at vinde VM og andre ting i min tid. Men det er første gang, jeg har oplevet nogen komme hen til mig og sige, at VI ligger nummer ét. Jeg er stolt af at have været med til at skabe en følelse af fællesskab i klubben omkring dette her."

"Hellerup er en klub, der gør meget for kapsejlads, og det betyder rigtigt meget for klubben at vinde dette her. Det styrker klubben, og det bliver der brug for, når alle de andre kommer i næste sæson med endnu stærkere besætninger."

"Overordnet kan dansk sejlsport være rigtig stolt af ligaens første sæson. Vi har fået mange unge sejlere tilbage i sporten, og vi har skabt noget rigtig sjov og tæt sejlads. Jeg tror på, at ligaen kan blive en gamechanger for sejlsporten," slutter Mads Christensen.

Tillykke, klubbens satsning med at være den første klub der investerede i 2 J/70'ere, viser sig nu at give fuld bonus. Konkurrencen var mellem de resterende 17 klubber meget, meget intens.

KDY 531

KDY har stillet med fire forskellige besætninger i fire ligastævner, som resultat af lokale klubudtagelser med stærke besætninger. Foto Fl. Pedersen/DS

Kongelig Dansk Yachtklub sejlede sikkert i Aarhus, var tre'er efter første dag, to'er efter anden dag og den placering holdt de i dag, så det blev en samlet 2.-plads i Aarhus samt også nr. 2 i ligaen.

Kerteminde Sejlklub_531

Kerteminde satte en slutspurt ind, og sikrede sig 3.-pladsen, både i Aarhus og samlet i ligaen. Foto Fl. Pedersen/DS

I toppen snød Kerteminde alle de andre, de vandt sine tre sidste sejladser, og tog 3.-pladsen i Aarhus og fik samlet 50 point foran Kaløvig, der også 50 point, men Kerteminde havde indbyrdes de bedste placeringer over året. Samme situation med Aarhus der blev nr. 4 i ligaen foran Skovshoved, begge endte på 49 point.

Forskellen mellem at være en del af ligaen i 2015 og være ude af ligaen er ganske få point. Det blev en kamp mellem Vallensbæk, Svendborg og Sejlklubben Sundet om hvem der skulle rykke ud. Med 3 point ned til de andre blev det Vallensbæk som overlevede.

Allerede tidlig på dagen stod det klart at Vejle, Egå og Skive må satse på en forhåbentlig nystartet 2. division allerede fra næste sæson sammen med Svendborg og Sejlklubben Sundet.

rullevending-aarhus dag3_FlemmingPedersen

I den flove vind søndag rullevendte besætningerne J/70'erne - her KDY, som endte som ligaens nr. 2. Foto Fl. Pedersen/DS

Søndagen var præget af let luft, fra skiftende retninger. Men også en manglende respekt fra de mange andre skibe på vandet ud for Aarhus Lystbådehavn. Igen og igen så man en båd, på vej gennem banen. Simpelthen respektløst.

41 flights er der sejlet i sæsonen 2014, altså er der startet 123 gange. Hver eneste deltagende klub har mødt hinanden 7 – 8 gange gange i løbet af de fire ligastævner. Så der kan ikke siges at være ret mange tilfældigheder, i den samlende liga resultatliste.

Hellerup er Danmarks bedste sejlklub – punktum.

Kampen var de 2 næste pladser, der gav retten til deltagelsen i den nye Champion Leque som sejles den 17 til den 19. oktober i Københavns Havn foran Operaen blev således intens. Her endte KDY og så sensationen Kerteminde på 2.- og 3.-pladsen.

Sejlsportsligaen 2014 - samlet resultat



Seneste nyheder

Star Sailors League: Live fra finaledagen

VM Auckland: Dansk Nacra17 på medaljekurs

Ny opfindelse stopper plastaffald ved kilden






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen