Udfordrende at sejle på OL-vand


Arkivfoto: facebook.com/470.team.

             <I>470 sejlerne Henrik Søgaard og Tobias Nørbo skriver:</I><br />


Vores mål med at tage til For-OL var primært at lære af setup’et af et OL at kende, lære at sejle i et lille felt bestående af verdens absolut bedste og største sejlerstjerner og finde ud af, hvordan vi kan levere vores bedste under de specielle betingelser der er ved et kommende OL.

Forholdende ER anderledes. For at præstere godt til et OL, er det vigtigt at man udover rent fysisk at være klar, mentalt er indstillet på at risikere flere timers måling af båden, flytte baneområde fra dag til dag og endda fra sejlads til sejlads, have hele sejlerverdenens opmærksomhed rettet mod en, m.v.

Efter regelbogen
Det er alt sammen ting, der bliver ”testet” under det Olympiske test event. Målingen af båd og grej tog os 3 timer, med et par meget, lad os kalde dem, engagerede målere.

Banelederne og juryen er præcis den samme som om et år og det er dommere, der ikke nødvendigvis har lagt baner for 470ere før, men nøje følger de retningslinjer, som står i klassereglerne, hvorfor sejladserne præcis varer 60 minutter og mærkerne står i nøjagtigt de forskrevne vinkler.

I det hele taget er baneledelsens arbejde imponerende og selv det at sejle i land har de en speciel procedure for, da de sejler i kolonne hele vejen i havn.

Skiftende baneområder
En af de sværeste ting man skal vænne sig til under et OL er de skiftende baneområder. Under et normalt stævne har man mulighed for at lære området at kende på godt og ondt. Uanset niveau har de fleste en god ide om, hvordan området fungere sejladsmæssigt, når man nærmer sig de sidste dage. Det har man bestemt ikke her.

Det viser sig også på resultatlisten, hvor langt de fleste har meget svingende resultater, alt afhængigt af forhold og baneområde. Til For-OL har der været fem forskellige baneområder, Harbor, Nothe, West, East, South. Havneområde på Portland Harbor er stort, hvorfor alle klasser har mulighed for at sejle i havnen. Vindforholdene her er nogenlunde stabile og vandet er forholdsvist fladt.

Nothe bliver publikumsbanen, hvor publikum har perfekt udsyn over de kapsejlende. Nothe byder ydermere på særlige forhold, da området ligger lige nedenfor en skrænt, der på bagsiden består af en dal, hvilket ofte giver en god fordel til højresiden.

South ligger helt inde i bugten, ved siden af Nothe og kan give meget springende vindforhold og næsten ingen strøm. West og East er de to baner der er placeret længst væk – 1 – 1,5 times sejlads fra/til havnen. Her kan der både være meget strøm og rigtig store dønninger og skarpe, høje bølger.

Med andre ord kan man have alle tænkelige forhold. Vores vurdering er at det har været med til at spille sejlerne på de forskellige hold et pus, men også endt med at vise, hvem der er mest alsidig og derfor de fortjente vindere af test sejladserne.

Ikke helt tilfredse
Ser man på vores eget resultat, en 23. plads, så er vi rent resultatmæssigt ikke helt tilfredse. Vores mål var at komme i top 20, da det er cuttet i forhold til en OL kval til ISAF VM i Perth i december. Grunden til vi alligevel er tilfredse er at vi har fulgt trop med de allerbedste, vist rigtig gode takter, haft udmærket fart, leveret stabile resultater og har et snit på ca 19 point for hver sejlads.

Dette resultat viser, at vi er på rette vej og vi med den rette træningsindsats kan komme endnu højere op og om muligt gøre os gældende i den kommende sæson op mod OL. Vi har i hvert fald troen på at det nok skal lykkes. Opskriften hedder 5 dages træning med i alt 30+ ugentlige timer afsat til sejlsport, bådarbejde, teamrelateret arbejde m.m. derudover kommer planlægning, sponsorsøgning og alt andet papirarbejde.

Vi håber i nød en ny vinkel på For-OL og vil følge vores kamp om at få 470 herrerne på det danske OL kort igen!



Seneste nyheder

Citat...'Vi har fart på hele vinteren'

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder

Finn: Mandeparkering i Egå





Kort Nyt

Citat...'Vi har fart på hele vinteren'

Motor

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder

Kapsejlads

Finn: Mandeparkering i Egå

★ Gør det selv

★ Autopiloten: Den elektroniske rorsmand er vokset med opgaven

Branchenyt

Vækst skaber drømmejobs i bådbranchen

America's Cup

Americas Cup: Surt show for tilskuerne - og New Zealand

Kort Nyt

Eksplosiv stigning i smitte blandt sejlerne fra Uge-42...

★ Interview & Portræt

★ Med mor ved roret





Udvalgte artikler *


Produktnyt