Anders Johansen i sin Dehler 37. Afgang fra Skovshoved. Foto: Katrine Bertelsen

Testsejlads: Danmark Rundt Offshore – singlehand

04-07-2018 14:28 Katrine Bertelsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Fredag startede Danmark Rundt Offshore singlehand. Det var meningen at tre meget forskellige både skulle gennemføre ruten, men en kunne ikke nå at blive færdig med båden, og en anden ødelagde autopiloten, og turen endte i Grenå. Dermed var der kun en deltager tilbage, nemlig Anders Johansen i sin Dehler 37.

– Formålet med testsejladsen er at afdække alle de ting, vi ikke ved. En ting er drømmen om at sejle, en anden er at gøre det. Vi i Skandinavisk Singlehandsejler-Forening vil ikke udsætte amatører for virkeligheden på Nordsøen uden at teste formatet. Vi kan kalde det en slags produktudvikling, siger Jan Møller der er næstformand i Skandinavisk Singlehandsejler Forening (SSF), og en af de få danskere der har sejlet jorden rundt singlehand non-stop.
– Jeg kunne godt have sejlet med, nu vejret er så godt. Men jeg må erkende, at jeg ikke havde udstyret til det. Nordsøen er ikke til at spøge med, der er langt mellem havnene og de kan være svært tilgængelige.

En ærlig mand

Anders Johansen er en yderst rutineret singlehandsejler, og har med adskillige Silverrudder og Danmark Rundt Inshore bevist, at han besidder de evner og kvalifikationer, man skal have for at sejle alene og langt. Og så er han ærlig omkring sine oplevelser, som mange kunne læse på facebook, da han gennemførte Danmark Rundt Inshore sidste år. Her var en mand der åbent fortalte, hvordan det var at ramme muren efter alt for mange timer uden søvn.

anders johansen helgoland web
En lidt brugt, træt men glad Anders Johansen ved ankomsten til Helgoland. Foto: En Anders selfie

Danmark Rundt Offshore er ikke lettere. Det er i princippet to meget lange ben, det første fra Skovshoved til Helgoland, det andet fra Kiel tilbage til Skovhoved med en tur omkring Bornholm og Ertholmene. Skipper kan sove igennem Kielerkanalen, hvor Anders båd bliver sejlet for motor af hans shore-crew, eller Designated Person Ashore (DPA) som mange foretrækker at kalde det.

Testsejladsen er lagt an på, at tjekke om sikkerhedsniveauet er godt nok, da sikkerhedsaspektet er alfa og omega. Anders er i stadig kontakt med løbsledelsen fra Skandinavisk Singlehandsejler-Forening, der udgøres pt. af Jens Als Andersen og Erik Venøbo. De er standby ved radio og telefon, og kan også med kort varsel tilkaldes til en havn efter behov.
– Det er planen at gennemføre Danmark Rundt Singlehand, offshore i 2020, hvor formatet vil være justeret med de erfaringer vi får nu, siger Jan Møller.
I 2019 sejles Danmark Rundt Singlehand, inshore for tredje gang.

Lige nu er Anders Johansen på vej gennem Kielerkanalen og får en velfortjent lur, og er forhåbentlig frisk til en tur i Østersøen. Du kan følge sejladsen på tracking her.

Fra drøm til virkelighed

Jens Als Andersen er kasserer i Skandinavisk Singlehandsejler Forening, og derudover OL- og oceansejler.
– En DPA er den vigtigste person under sejladsen, udover selvfølgelig sejleren. En DPA er en person der kender skipperen virkelig godt, og kender hans båd. Han kan det hele, hvad enten det gælder fejl eller havari på udstyret, men også en person, skipper kan læne sig op af når humøret er i bund, og en der er handlekraftig. Sådan skal alle have, hvis man skal sejle langt alene.

Jens Als forklarer, at en ting er drømmen om at sejle langt alene, den anden er gennemførelsen. Og de to ting har ikke ret meget med hinanden at gøre.
– Uden at nedgøre Silverrudder, er det en kaffetur på fjorden sammenlignet med en tur over Atlanten eller at sejle på Nordsøen. Der er så meget der kan gå galt. Man skal have en teknisk faglighed og være ekstremt kreativ for at sejle alene. Og så skal man have, ikke bare en plan A og B, men også en plan C og D. Og så forudsætter det selvfølgelig, at både mand og skib er i tip-top form.

Folkemøde på Anholt

Senere på året holder singlehandsejlerne træf eller et ”folkemøde” på Anholt efter kapsejladsen ”Anholt Lone Star”. Her skal der deles erfaringer, og emnet sikkerhed er også på dagsordenen. Ud af det skal der gerne vokse noget ud, der kan tages med til sejlklubber, der gerne vil klæde deres solo-sejlere bedre på til opgaven.
– Mange sejler alene, også selvom konen er med. Og hvis vi kan give noget videre, så sejladsen bliver mere sikker og konen er tryg, ja, så er vi nået et godt stykke vej, siger Jens Als.

Kurser i singlehandsejlads

Tidligere på året blev SSF optaget som associeret medlem af Dansk Sejlunion, et samarbejde der forpligter.
– Vi håber, at der kan komme nogle kurser ud af det, så vi kan få højnet niveauet og sikkerheden på vandet. Singlehandsejlere er meget omhyggelige med sikkerheden, og havarerer sjældent. Det kan vi forhåbentlig give videre, fortæller Jens Als og fortsætter. – Det er lidt ”sjovt” at det er Volvo Ocean Race der skriver sig for ulykkerne, når der i en singlehandsejlads som Vendée Globe næsten aldrig sker noget alvorligt.

Han undrer sig over, at der ikke er flere, der deltager i de store singlehandsejladser i Norge og England.
– Det er jo lige rundt om hjørnet, og hvis man har drømmen, så er det det man skal gøre, når man har sejlet Silverrudder og Danmark Rundt.

Danmark Rundt Inshore opstod i 2015, hvor Erik Venøbo sejlede den alene, uden andre både i feltet. Over vinteren 2015/2016 blev Skandinavisk Singlehandsejler-Forening stiftet af Erik Venøbo, Katrine Bertelsen og Jan Møller. I 2016 blev det første officielle DK Rundt Inshore sejlet med 21 deltagere.
– Her gik alle og troede, at der nu var ro på, med et Danmark Rundt Inshore hvert andet år. Men så kender de mig dårligt. Vi skulle da have et offshore-race, griner Erik Venøbo, og slutter med at sige, at han har flere planer i posen, men det vil han ikke løfte sløret for endnu.

Planen er, at Danmark Rundt Inshore sejles i 2019 og det første officielle Danmark Rundt Offshore i 2020.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer